Jaguar C-X75 på veien

Jaguar C-X75er etter vår mening ikke bare teknologisk revolusjonerende, men også smellvakker.

Jaguar C-X75 er like spesiell utvendig som innvendig. Foto: JAGUAR
Jaguar C-X75 er like spesiell utvendig som innvendig. Foto: JAGUAR Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne fantastiske Jaguaren overrasket oss da vi så den i Paris i 2010. Nå klargjøres den for lansering.

Turbiner og strøm

På bilutstillingen dengang ble bilen presentert som en showbil, et slags rullende laboratorium. Vi forventet da heller ikke noe mer gitt den nærmest science fiction-aktige teknologien som ble presentert; det så ut som om det dreide seg om en jetdrevet sportsbil med to turbiner godt synlige bak forsetene under et glasslokk. Men det var en eldrevet bil, og "jet"-turbinene var ment som rekkeviddeforlengere - en kraftig oppgradering og visjonær videreutvikling av teknologien vi kjenner fra Årets Bil i Europa 2012, Opel Ampera.

Jaguar XKR-S - en åpen drøm

Skal produseres

Det har vært klart siden i fjor vår at Jaguar hadde intensjonen å sette C-X75 i produksjon. Den indisk-eide, tradisjonsrike britiske luksusbilprodusenten inngikk på den ene siden en samarbeidsavtale med Formel 1-teamet Williams for å utvikle en drivlinje, og på den andre siden kjøpte eierselskapet, Tata, seg inn i turbinprodusenten Bladon Jets.

Konseptet videreutvikles

Det kan se ut som om hensikten er å utvikle to varianter; den ene mer fremtidsrettet basert på turbinteknologien, den andre basert på den turboladede motoren - en firesylindret 1,6-liter utviklet med Williams og med en effekt på 500 hester. Når det gjelder konseptbilen som ble vist, så er det en supersportsbil og elbil på samme tid. Den er utstyrt med en elmotor på hvert hjul og det blir det masse krefter av - faktisk 195 hk for hver av de fire motorene. Konseptbilen har, i tillegg til elektromotorene, de to små bensindrevne turbin-generatorene som kan lade batteriene under kjøring. Om denne kommer i produksjonsversjon, vet vi ikke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer