Bilutstillingen i Detroit var denne uken åstedet for presentasjonen av Jaguars til nå raskeste bil; det dreier seg om en R-versjon av luksussedanen XF: Jaguar XFR.
Nye ambisjoner
Vi annonserte denne bilen i august med spionbilder tatt av vår samarbeidspartner Automedia. Vi spekulerte den gangen i hva slags motor og hvor mye effekt den nye Jaguar-verstingen ville bli utstyrt med. I og med at den så langt sprekeste XF-versjonen, XF 4.2 SV8, hadde en toppeffekt på 416 hestekrefter var det åpenbart at merkets ambisjoner om å konkurrere med de råeste BMW- og Mercedes-modellene ville kreve en viss motor-oppgradering.
510 hester
Spekulasjonene hadde gått i høye bølger forut for bilutstillingen i Detroit, og verken publikum eller faglige observatører ble skuffet.
- Se store bilder her!
I Jaguar XFR er det en V8-motor med fem liter slagvolum som tjener som kraftkilde. Jaguar opplyser at denne motoren erstatter 4,2-literen og dermed blir å finne i en atmosfærisk versjon med 385 hestekrefter og 515 newtonmeter, samt i verstingutgaven vi omtaler her, utstyrt med kompressor,med 510 hestekrefter og et dreiemoment på 625 newtonmeter. Sistnevnte trekkraft er tilgjengelig fra 2.500 til 5.500 omdreininger.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger