Jaguar i 363 km/t

Jaguar oppgraderer sin toppmotorisering og lanserer en kompressormatet bombe.

Publisert
Sist oppdatert

Bilutstillingen i Detroit var denne uken åstedet for presentasjonen av Jaguars til nå raskeste bil; det dreier seg om en R-versjon av luksussedanen XF: Jaguar XFR.

Nye ambisjoner

Vi annonserte denne bilen i august med spionbilder tatt av vår samarbeidspartner Automedia. Vi spekulerte den gangen i hva slags motor og hvor mye effekt den nye Jaguar-verstingen ville bli utstyrt med. I og med at den så langt sprekeste XF-versjonen, XF 4.2 SV8, hadde en toppeffekt på 416 hestekrefter var det åpenbart at merkets ambisjoner om å konkurrere med de råeste BMW- og Mercedes-modellene ville kreve en viss motor-oppgradering.

510 hester

Spekulasjonene hadde gått i høye bølger forut for bilutstillingen i Detroit, og verken publikum eller faglige observatører ble skuffet.

  • Se store bilder her!

I Jaguar XFR er det en V8-motor med fem liter slagvolum som tjener som kraftkilde. Jaguar opplyser at denne motoren erstatter 4,2-literen og dermed blir å finne i en atmosfærisk versjon med 385 hestekrefter og 515 newtonmeter, samt i verstingutgaven vi omtaler her, utstyrt med kompressor,med 510 hestekrefter og et dreiemoment på 625 newtonmeter. Sistnevnte trekkraft er tilgjengelig fra 2.500 til 5.500 omdreininger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer