XJ er Jaguars flaggskip, den største og mest rendyrkede luksusmodellen. Konkurrentene er blant andre Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Dette er altså ingen billig bil, og derfor er ikke dette en bil som vil få den aller største utbredelsen heller, i alle fall ikke her i Norge.
XF-inspirert
Men XJ er interessant på flere måter likevel. For det første er den viktig for å signalisere hvilken retning man går i, ikke minst designmessig. XJ staker på mange måter ut kursen for resten av modellene fra merket. Likevel kan det nesten virke som om det er lillebror XF som har vært mest toneangivende når det gjelder design på nye XJ.
Stilskifte
De som følger med på bilbransjen vet at Jaguar er et konservativt merke hva gjelder formgivning. Og XJ har stått i en særstilling i så måte. Den har sett nesten lik ut i flere tiår. Nå er det imidlertid fullstendig stilskifte, og den nye stilen er langt mer moderne og frisk. Fronten minner mye om den man finner på XF, mens hekken med sine vertikale og smale baklys heller drar tankene i retning av Bentley.
Innvendig er stilen omtrent den samme, moderne, men fortsatt smakfull og stilig. Legg merke til at girspaken er byttet ut i en vribryter, som i XF.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger