Jaguar satser på diesel

Jaguar satser videre på dieselteknologien med to nye motorer. Stikkordene er mer krefter og lavere forbruk.

Jaguar satser på diesel
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke mange år siden de fleste hevet på øyenbrynene dersom ordene dieselmotor og Jaguar ble nevnt i samme setning. Nå er det imidlertid blitt ganske vanlig og både flaggskipet XJ og den nye storbilen XF finnes med en dieseldrevet 2,7-liter. Som du kan lese i denne prøvekjøringsrapporten, er dieselmotoren sågar det beste valget i XF.

Nå kommer det to nye dieselmotorer, begge større og sterkere enn 2,7-literen som dermed går ut. Det vil si to helt forskjellige motorer er det ikke snakk om, men snarere to versjoner av en 3,0-liter som i sin tur har opphav i 2,7-literen.

275 hester

Den sterkeste versjonen, med tilnavnet S, yter hele 275 hestekrefter og 600 newtonmeter. Dette holder til at 0-96 kilometer i timen (0-60 mph) går på 5,9 sekunder. Det burde bety en 0-100-tid på like over seks sekunder. Dagens 2,7-liter er på ingen måte treg, men bruker til sammenligning 8,2 sekunder.

Lavere forbruk

Samtidig som ytelsene altså har økt ganske dramatisk, har forbruket sunket. 0,75 liter per mil har blitt til 0,68 liter, og 199 gram CO2 har blitt til 179 gram. Dette er gode tall som er nærmeste identiske med den ytelsesmessige jevnbyrdige BMW 535d.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer