XF var et langt steg frem i forhold til forgjengeren S-type. Det merkes på mange området, også når det gjelder kjøreegenskaper. Vi likte XF rimelig godt da vi prøvekjørt den både med dieselmotor og bensindrevet V8er tidligere i sommer.
Les hele prøvekjøringen av nye XF her.
416 hester ikke nok
Den hittil heftigste motoren i XF er en kompressorladet 4,2-liter med 416 hestekrefter og mektige 560 newtonmeter. For få år tilbake hadde dette vært mer enn nok i en sportslig toppmodell som kunne konkurrert mot de heftigste variantene fra Audi, BMW og Mercedes-Benz.
Audi med mest effekt
Men nå har denne klassen, som preges av deltakere med tilnavn som AMG, M og RS, kommet opp i godt over 500 hestekrefter. Audi leder effektkappløpet med sin RS6 med hele 580 hestekrefter.
Vil trolig ikke lede
Det betyr at Jaguar må følge med, men vi tviler på at de kommer til å forsøke å matche Audi på rene effekttall. Jaguar er ikke det merket som virker å bry seg mest om hvem som leder dette kappløpet.
Rundt 500 hester
Men et sted rundt 500 hester er kommende XFR, som vi regner med blir navnet, i det minste nødt til å få for å bli tatt seriøst i dette segmentet. Spørsmålet er om man vil bruke den 4,2 liter store kompressormotoren som altså allerede sitter i XF og ikke minst både i XKR og XJR.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger