Jaguar viser XF Sportbrake

Jaguar er ikke et merke man forbinder med stasjonsvogner. Det kan det bli slutt på.

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Et unntak er X-Type, men den befant seg i klassen under og ble for øvrig aldri noen stor suksess. Da vi testet den i sin tid - X-type stasjonsvogn med dieselmotor - hadde vi da også problemer med å finne den ekte Jaguar-opplevelsen.

"Ordentlig" Jaguar

Med Modellen XF, som med hell erstattet Jaguar S-type i 2008, kom imidlertid den ekte Jaguar-opplevelsen i en besnærende oppdatert form, ytterligere forsterket med ansiktsløftningen i 2011. Bilen kom da også med oppgradert motorisering.

Her kan du lese vår test av Jaguar XF med 4,2-liters bensinmotor og som 2.7 V6 diesel.

Sportbrake

Og nå står altså en stasjonsvogn for døren. Tro mot den britiske tradisjonen hentes begrepet brake frem (noen ganger stavet break). Bilen har fått navnet Jaguar XF Sportbrake, hvilket fremstår som hakket mer dynamisk enn "shooting brake". Dessuten er bilen mer praktisk anlagt enn en typisk shooting brake, som ofte har et relativt trangt lasterom. Ikke så med XF Sportbrake, som skal ha et bagasjerom som rommer 550 liter med baksetene på plass og 1.675 liter med setene nedfelt.Det er ikke så romslig som den imponerende E-klassen til Mercedes, men mer på nivå med BMW 5-serie og Audi A6. Og det er slett ikke verst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer