Jaguar XFR-S sluppet løs

Aldri før har Jaguar lansert en så eksplosiv sportssedan. XFR-S setter ny standard.

Jaguar XFR-S sluppet løs
Publisert
Sist oppdatert

Vi er innimellom litt frustrerte over at det blir en slik overvekt av råskinn-nyheter fra de tre tyske merkene Audi, BMW og Mercedes. Det er likevel ikke til å komme fra at det er dette trekløveret som er mest aktive både på den tekniske siden og på markedsføringssiden.

Heldigvis kommer det innimellom friske pust fra andre kanter, og det vi får her er av de friskeste på lenge.

Det dreier seg om en supersportslig utgave av Jaguar XF, og en som ikke rødmer ved siden av en BMW M5 eller en Mercedes E 63 AMG.

Åtte sylindre og åtte gir

Dette er tidenes raskeste og kraftigste sedan fra Jaguar. Den er basert på den allerede imponerende sportssedanen XFR og dens V8-motor med fem liter slagvolum og kompressor. I likhet med XFR har også XFR-S en åttetrinns automatgirkasse med såkalt Quickskift, en elegant løsning med dreiehjul på konsollen.

Teknologisk underverk fra Jaguar

550 hester

Der XFR henter 510 hestekrefter og 625 newtonmeter ut av maskineriet, varter S-versjonen opp med ytterligere 40 hester og 55 newtonmeter. Vi snakker altså om 550 hestekrefter og 680 newtonmeter totalt, og da begynner det for alvor å lukte svidd. Og det, presiserer Jaguar, uten at forbruket går opp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer