
Selv om det er en helt ny bil, må man kunne si at formgivningen ikke er av bilverdens dristigste nylanseringer. De ytre linjene er så like utgående XJ at du nesten må være entusiast for å se forskjell. Godt for Jaguar at de er et merke med stor enusiastandel blant kundene.
For viderekommende
Kanskje Jaguar ser for seg at nye kundegrupper skal nåes med de rimeligere modellene X-type og S-type, og at XJ-modellene først og fremst er påtenkt den konservative menigheten. Det er mulig den forsiktige ytre fornyelsen blir tydeligere når vi får se bilen på veien.
Nye XJ er lengre, bredere og høyere enn dagens modell, og en akselavstand på over 3 meter gir bedre plass inne i kupeen.
Helt ny
Nye XJ skiller seg klart fra forgjengeren under skallet. Utstrakt bruk av aluminium gjør den 200 kilo lettere enn forgjengeren, og luftfjæring blir standard på alle modeller. XJ-vil bli utstyrt med en 6-trinns automatgirkasse som i S-type.
Helt ny er ikke motoren i toppmodellen, det blir en velkjente V8 på 4,2 liter med (400 hestekrefter) og uten kompressor (300 hestekrefter.
En 3,5-liters V8 er ny, den skal levere 286 hestekrefter. Ny for XJ er også en 3,0-liters V6 på 240 hestekrefter som også sitter i X-type og S-type. Med V6-motoren dukker modellbetegnelsen XJ6 opp igjen.
Kommer snart

Nye Jaguar XJ kommer i løpet av februar/mars neste år. Prisene er ikke klare, men i og med at nye XJ er lettere og kan leveres med en mindre motor kan det hende avgiftsdelen av prisen blir noe mindre enn i dag.