Jaguar XJR (1998)

Lordens favoritt skal under lupen. Enorme krefter skjult under masse britisk luksus. Og alt dette får du til småbilpris. Hva er egentlig bakdelen?

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Jaguar og racing er kanskje ikke akkurat den første forbindelsen du tenker på i 2010. Men det føles nærliggende igjen å tenke i de baner når du stifter bekjentskap med kattedyret med ekstra store poter, kalt XJR. Den kom i 1995 med 320 hester matet ut av den kjente 4-liters V8-eren ved hjelp av kompressor. Noen år etter økte dette til 363, slik testbilen har. Det gir et sinnssykt lydbilde og hele 525 Nm i dreiemoment. Vekten er eksakt lik konkurrent Audi S8. Likevel går 0-100 unna på utrolige 5,6 sekunder, mens toppfarten begrenser seg til overkommelige 250 km/t. Tross disse prestasjonene, ivaretar Jaguaren imaget som gentleman-bilen fremfor noen, der ærverdigheten henger omtrent utenpå karosseriet.

XJ fikk avløsning av ny modell i 2003. R’en levde videre med ny 4,2-liters V8 og 395 hk i den aluminiumsbygde versjonen som gikk inn for få år siden. Foruten Audi S8, er Mercedes’ AMG-utgaver av S-klasse det nærmeste som kan hamle opp med dette beistet av en villkatt. Og hvilket kattedyr; saft suse for en akselerasjon og for en hylende lyd! Skyvet er helt rått, og forestillinger om eiere med pipe og sixpence forsvinner raskere enn du kan si kompressor. Bakhjulene kan noen ganger slite med å få ned kreftene, og svinger takler den ikke like godt som sine tyske konkurrenter. Kreftene er på høyde med Supermann, mens kjørestilen er lagt mer mot det komfortmessig sedate, som naturligvis medfører noe krenging. Det blir litt rart. Men det er uten tvil lett å trives bak rattet i XJR.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer