Jaguar XKR (2001)

Sportslighet og luksus i skjønn forening slik bare britene klarer det. Nå får du en XKR til Ford Focus-pris, og den er slett ikke så upålitelig som ryktene tilsier…

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Mange tror at historien med sportslige Jaguarer begynte med E-Type. Men allerede i 1936 så den første virkelig spreke kattebilen dagens lys. Den het SS 100 – et navn som ikke ble hentet frem etter krigen, av en eller annen grunn… Etterfølgeren kom i 1948, og fikk navnet XK120 – 120 var toppfarten i miles per hour, altså nesten 200 km/t!

Da Jaguar gravde fram de to bokstavene igjen i 1996, hadde den nye modellen mye å leve opp til. Forgjengerne XJS og E-Type var uovertrufne GT-biler, om enn ikke feilfrie. Nye XK scoret umiddelbart høyt på design, med klare referanser til forfedrene samtidig som det tok et stort skritt inn i framtida. Med herlige V8-ere på menyen lå alt til rette for en super kjøreopplevelse.

Jeg siger ned i testbilen, en 2001 XKR i British Racing Green (selvfølgelig), og aristokratfølelsen velter frem. Motoren går stille og uanstrengt, kanskje litt for stille til å være en sportsversjon. Den er myk og ikke akkurat sylskarp i styringen, men det kler bilen godt. Til gjengjeld er automatkassen rask og beregnelig. Dette bidrar til at den oppleves som kvikkere i akselerasjonen enn forventet. Det er lekende lett å styre med gassen ut av svinger på vått føre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer