Japansk revolusjon nummer to

Fortvilelsen har herjet i kundekretsen, automatkasse har ikke vært tilgjengelig sammen med dieselmotor på mange japanske modeller.

Japansk revolusjon nummer to
Publisert
Sist oppdatert

En av de som var ekstremt trege med dette var Toyota. De fikk denne kombinasjonen først på den nye Avensisen som akkurat har kommet på markedet. Honda Accord, som er forholdsvis ny, får automatkasse i disse dager.

Vi har kjørt akkurat maken bil før, og nederst i saken finner man lenker til denne detaljerte omtalen av Accord. Denne gangen vil vi i første omgang konsentrere oss om automatkassa.

Motoren er den samme som sist. Det er en 2,2-liters dieselmotor som leverer 150 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 350 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Motoren baserer seg på den tidligere versjonen som het i-CTDI, men har nå byttet navn til i-DTEC. Denne er stillegående og har et behagelig lydbilde. Den er også vibrasjonssvak.

Forbruk og utslipp

Dette kan man omtale under ett siden utslipp kan knyttes direkte til forbruk. Det virker fortsatt som om noen er i tvil om hvordan dette henger sammen. Mange melder sin interesse for biler med lavt forbruk, men langt færre jubler over biler med lavt CO2-utslipp. Dette er imidlertid enkelt: Vil du ha en bil som bruker lite, se etter en bil med lavt CO2-utslipp!

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.