Kabriolet-opplevelse, motor og kjøreegenskaper

Eos tilbyr kabriolet-opplevelser for enhver smak og kan leveres med flere fine motoralternativer. Komforten er høy, men skarpe, greske svinger var ikke noe for Eos.

Publisert
Sist oppdatert

Volkswagens modell-palett består i dag nærmest utelukkende av velkjørende modeller. Derfor lot vi oss overraske over Eos, som raskt viste seg å være en utpreget understyrer. Våre testeksemplarer gled i hvert fall på forhjulene så snart vi ga på litt ekstra i svingene, noe som effektivt tok kål på kjøregleden.

Vi kan ikke forstå at Volkswagen med vilje har laget en bil som understyrer så mye som Eos gjorde på greske landeveier. Og når vi vet at forhjulsopphenget kommer fra Golf og bakhjulsopphenget fra Passat - begge velkjørende modeller - blir det hele svært merkelig.

Har gresk asfalt skylden?

Vi velger derfor foreløpig å tro at det ikke er Eos det er noe feil med, men de greske veiene. Det regner nemlig svært sjeldent i Aten og omegn, noe som betyr at pollen, dieselpartikler, dekkrester og oljesøl får god tid til å feste seg i asfalten. Samtidig bruker grekerne en asfaltblanding som er langt mer finkornet enn den vi bruker her i landet, noe som gjør veiene glatte også når de er tørre. Inntil vi har testet Eos på norske veier velger vi derfor å la tvilen komme tiltalte til gode.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer