Kabrioleter/kupeer

Publisert
Sist oppdatert
Mazda MX-5: 12 av 15 poeng
Mazda MX-5: 12 av 15 poeng Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) er en institusjon som hører inn under det amerikanske samferdsels-departementet. NHTSA innledet sitt kollisjonstest-program i 1978. Testprogrammet går under navnet NCAP (New Car Assessment Program) og har som formål å teste kollisjonssikkerheten på biler som selges i USA.

NHTSA NCAP kjøper testbilene i ordinære bilforretninger, i motsetning til Euro NCAP, som mottar sine testbiler fra produsentene. NHTSA NCAP er i den forstand enda mer uavhengige enn Euro NCAP.

NHTSA gjennomfører to tester, en front- og en sidekollisjonstest. Bilene i tabellen under er testet i perioden 2002 til 2004.

Kabrioleter/kupeer
 ModellFront førerFront pass.Side foranTotalt
1Nissan 350Z54514
      
2Chrysler Sebring cab.33313
 Honda S200044513
      
4Mazda MX-545312
      
5BMW Z444311
      



Fordi disse bilene ikke har bakseter, kan de kun oppnå maksimalt 15 poeng.

Frontkollisjonstesten

BMW Z4: 11 av 15 poeng
BMW Z4: 11 av 15 poeng Vis mer


Frontkollisjonstesten foretas ved at hele bilens front kjøres inn i en fast barriere i 56 kilometer i timen. Den amerikanske frontkollisjonstesten skiller seg dermed fra Euro NCAPs test. Euro NCAP kjører 40 prosent av bilens front inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Euro NCAP holder også høyere hastighet - 64 kilometer i timen.

NHTSA NCAP gir bilen poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis føreren og forsetepassasjeren mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter følgende system:

  • 5 poeng: Mindre enn 10 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 4 poeng: 11-20 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 3 poeng: 21-35 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 2 poeng: 36-45 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 1 poeng: Mer enn 46 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • Sidekollisjonstesten

    NHTSA NCAP har utført sidekollisjonstester siden 1997. Denne testen foregår ved at en 1.367 kilo tung rambukk kjøres inn i bilens side i 62 kilometer i timen (Euro NCAP: 50 km/t).

    Bilen gis poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis forsete- og baksetepassasjerene mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter samme system som for frontkollisjonstesten.

    Sammenlagt-resultater

    For å gi bedre oversikt, har vi lagt sammen alle resultatene. Dette gjøres ikke av NHTSA NCAP. Sammenlagt-resultatene er basert på hvordan bilen gjorde det i både front- og sidekollisjonstestene. Maksimal oppnåelig poengsum er 20 poeng (stjerner).

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer