Kan bli dobbel pris i bomringen

Bompasseringene i Oslo kan fordobles fram til 2024.

DOBBEL PRIS: Fossilbiler kan forvente at de må ut med dobbel pris i bomringen i 2024 dersom det dyreste forslaget for bompengesatser fremover blir vedtatt. Foto: NTB scanpix
DOBBEL PRIS: Fossilbiler kan forvente at de må ut med dobbel pris i bomringen i 2024 dersom det dyreste forslaget for bompengesatser fremover blir vedtatt. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

- Det kan bli dobbel pris i bomringen, skriver NRK. De har fått innsyn i planer for utviklingen av bompengesatsene i Oslopakke 3.

Der skisseres det ifølge NRK ulike løsninger, og ifølge den mest prisoffensive skissen kan bilister måtte betale dobbel pris av hva de gjør i dag, i 2024.

Dersom forslaget får gjennomslag, vil prisen for fossilbiler ifølge NRK øke med 57 prosent allerede fra kommende årsskifte, og dermed trappes opp til dobbel pris fram mot 2024.

Elbilene skal i stor grad skjermes.

Økning 1. juni

I dag koster en passering i indre ring i rushtida 8 kroner for en elbil, 23 kroner for en dieselbil og 21 kroner for en bensinbil/ladbar hybrid.

Allerede 1. juni 2020 kommer den første prisøkningen i Oslo-bommene, i forbindelse med Oslopakke 3 trinn 3.

Denne endringen var egentlig planlagt til 1. mars, men er altså utsatt til 1. juni.

Ifølge Fjellinjen blir det da en takstøkning for elektriske personbiler samt at elektriske varebiler får 100 prosent rabatt.

Den nye taksten for elbiler i indre ring blir da 10 kroner, mot 8 kroner i dag. Prisen for fossilbiler og hybrider blir den samme.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer