Dekk-lampe

Kan bli dyrt

Etter å ha fått vinterhjulene på bilen, er det mange som opplever at denne gule lampa lyser.

HVA BETYR LAMPA?: Når denne lampa begynner å lyse, kan det i verste fall betyr at du har punktert. Stopp og sjekk dekkene. Foto: Continental
HVA BETYR LAMPA?: Når denne lampa begynner å lyse, kan det i verste fall betyr at du har punktert. Stopp og sjekk dekkene. Foto: Continental Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Akkurat nå er de høysesong for denne gule lampa. Vinterhjulene har ligget lagret gjennom hele sommeren og lufttrykket i ett eller flere av dekkene har forandret seg. Kontroller som dekkbransjen har gjort, viser at nesten halvparten av bilistene kjører med feil lufttrykk i dekkene etter hjulskift.

En årsak er at trykket kan reduseres mens hjulene er lagret. En annen årsak er at trykket i dekkene synker i kulde. Ifølge Continental synker dekktrykket med ett til to pund (PSI) for hver ti grader som temperaturen synker.

Raskt utslitt

Kjører du med et dekk med for lavt trykk, kan det redusere levetida til dekkene med så mye som 7500 kilometer, ifølge dekkprodusenten. En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer.

RIKTIG LUFTTRYKK: For lavt lufttrykk betyr økt slitasje på dekkene, høyere forbruk og kortere rekkevidde dersom du kjører elbil. Foto: Markus Pentikainen
RIKTIG LUFTTRYKK: For lavt lufttrykk betyr økt slitasje på dekkene, høyere forbruk og kortere rekkevidde dersom du kjører elbil. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

I stedet for å vare i fire sesonger, kan det hende du må bytte dekk etter to. Det blir dyrt.

For lavt trykk gir også bilen høyere rullemotstand. Det igjen betyr økt forbruk. For deg med elektrisk bil vil den økte rullemotstanden kunne avleses direkte på rekkevidde-måleren. En økning i forbruket på ti prosent, vil si det samme som at rekkevidda på elbilen synker med ti prosent.

Har punktert

– Lampa er et varsel om at du har lite luft i dekkene eller i verste fall har punktert, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Lyser varsellampa mens du er på veien, er det viktig å stoppe og sjekke om du har punktert. Har du ikke det, betyr det at du har for lite trykk i dekkene. Sjekk dekktrykket på nærmeste bensinstasjon og etterfyll luft, sier Sødal.

VARSLEREN: I hvert hjul sitter det en slik trykksensor som varsler dersom dersom lufttrykket er for høyt eller lavt. Foto: Nokian
VARSLEREN: I hvert hjul sitter det en slik trykksensor som varsler dersom dersom lufttrykket er for høyt eller lavt. Foto: Nokian Vis mer

I hvert hjul sitter det en sensor som måler lufttrykket i dekkene. Når trykket faller i ett eller flere dekk, tennes den gule lampa med dekksymbolet på instrumentpanelet. Siden 2014 er dette TPMS-systemet (Tyre Pressure Monitoring System), som det kalles, standard i alle personbiler.

Da EU innførte dette var det godt ment: Feil lufttrykk kan gi dårligere vei grep og farlige situasjoner.

Irriterende lampe

For mange bileiere er lampa blitt et irritasjonsmoment. I en del biler er disse sensorene svært fintfølende og varsler for den aller minste variasjon i trykket. I tillegg opplever mange at det er vanskelig å få lampa til å slokke, selv etter at de har sjekket at dekktrykket er slik det skal være.

Alle biler tilbakestiller sensorene forskjellig. Noen modeller krever bare at du kjører en tur, andre ganger krever bilen at du går inn i menyen for å tilbakestille eller nullstiller systemet. Må du tilbakestille systemet, sjekker du instruksjonsboka for hvordan du gjør det på akkurat din bil.

- Hvis du ikke får nullstilt systemet og fjernet varsellampa, må du nok ta en telefon til et verksted så de kan hjelpe deg med å slokke lampa, rådgir Nils Sødal.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer