Akkurat nå er de høysesong for denne gule lampa. Vinterhjulene har ligget lagret gjennom hele sommeren og lufttrykket i ett eller flere av dekkene har forandret seg. Kontroller som dekkbransjen har gjort, viser at nesten halvparten av bilistene kjører med feil lufttrykk i dekkene etter hjulskift.
En årsak er at trykket kan reduseres mens hjulene er lagret. En annen årsak er at trykket i dekkene synker i kulde. Ifølge Continental synker dekktrykket med ett til to pund (PSI) for hver ti grader som temperaturen synker.
Raskt utslitt
Kjører du med et dekk med for lavt trykk, kan det redusere levetida til dekkene med så mye som 7500 kilometer, ifølge dekkprodusenten. En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer.
I stedet for å vare i fire sesonger, kan det hende du må bytte dekk etter to. Det blir dyrt.
For lavt trykk gir også bilen høyere rullemotstand. Det igjen betyr økt forbruk. For deg med elektrisk bil vil den økte rullemotstanden kunne avleses direkte på rekkevidde-måleren. En økning i forbruket på ti prosent, vil si det samme som at rekkevidda på elbilen synker med ti prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger