Store glasstak

Kan bli dyrt

Et skarpt smell, en steinsprut og deretter en sprekk - skaden kan koste 100 000 kroner å reparere.

STANDARD: Store glasstak er nesten i ferd med å bli standard på moderne biler. Dette taket kan skades av steinsprut akkurat som frontruta. Foto: Gjensidige
STANDARD: Store glasstak er nesten i ferd med å bli standard på moderne biler. Dette taket kan skades av steinsprut akkurat som frontruta. Foto: Gjensidige Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De aller fleste bilister har opplevd få steinsprut i frontruta. I fjor skjedde det rundt 275 000 ganger på norske veier. Vinteren, med en kombinasjon av strøing og piggfrie vinterdekk med mykt mønster, er høysesong for slike skader. De fleste som stikker innom et verksted raskt, får fikset steinspruten gratis. I verste fall vanker det en egenandel dersom ruta må skiftes.

Nå får stadig flere biler store panorama-glasstak. På noe biler, som Tesla Model 3 og Model Y, er det til og med standard. Det gir en lys og god følelse innvendig i bilen, men kan vise seg å bli en svært dyr opplevelse dersom det får en steinsprut. Det forteller Jan Fleinsjø, teknisk ekspert i Gjensidige, til Dinside.

En steinsprutskade kan koste deg tusenlapper, men med det dette trikset kan du komme billigere unna. Video: Celina Stamper. Vis mer

Kostet 100 000

- Det er ikke uvanlig at vi får inn skademeldinger på glasstak som må skiftes. Årsaken er som regel steinsprut, slik mange opplever å få i frontruta. Dersom bileieren ikke oppdager dette tidlig nok, slik at glasstaket sprekker, må det skiftes. Avhengig av hvilken bil det er, kan det bli en svært dyr reparasjon. Noen koster 30 000 kroner, men vi har flere tilfeller der nytt glasstak koster over 100 000 kroner å skifte forteller Fleinsjø.

100 000 KRONER: Da det store glasstaket på denne bilen sprakk etter en steinsprut, måtte det byttes. Prisen var over 100 000 kroner. Sjekk taket ditt, så kan det bli reparert før det sprekker, oppfordrer eksperter. Foto: Gjensidige
100 000 KRONER: Da det store glasstaket på denne bilen sprakk etter en steinsprut, måtte det byttes. Prisen var over 100 000 kroner. Sjekk taket ditt, så kan det bli reparert før det sprekker, oppfordrer eksperter. Foto: Gjensidige Vis mer

Han oppfordrer eiere av biler med glasstak til å sjekke det med jevne mellomrom. I likhet med frontruter kan også en steinsprut i glasstaket repareres dersom men oppsøker et verksted i tide.

Sjekk taket

- En moderne bil har et selvbærende karosseri. Det betyr at glasstaket er en viktig del for å opprettholde stivheten i karosseriet. Derfor er det viktig å få skiftet et ødelagt tak så raskt som mulig. Det aller beste er selvfølgelig å få steinspruten reparert. Selv om skifte av glasstaket gjøres profesjonelt, er det alltid bra å beholde bilen så original som mulig uten store reparasjoner og inngrep. I tillegg slipper du å betale egenandel dersom steinspruten kan repareres, sier den tekniske eksperten.

STOR JOBB: Det er en stor jobb å skifte glasstaket på en moderne bil. Det er en viktig del av bilens konstruksjon og må byttes dersom steinspruten får utvikle seg til en sprekk. Foto: Gjensidige
STOR JOBB: Det er en stor jobb å skifte glasstaket på en moderne bil. Det er en viktig del av bilens konstruksjon og må byttes dersom steinspruten får utvikle seg til en sprekk. Foto: Gjensidige Vis mer

Riktig forsikring

Vilkårene for om skader på glasstaket dekkes av forsikringen, varierer noe fra selskap til selskap. I de største selskapene, som Gjensidige, If og Fremtind, dekkes glasstaket under «glasskade». Det betyr at en reparasjon er gratis for alle som har kasko eller delkaskoforsikring. Må taket skiftes, må du betale en egenandel.

Har du bare vanlig ansvarsforsikring på bilen, må du betale hele skaden selv.

- Det kan lønne seg å sjekke vilkårene i din forsikring, oppfordrer Fleinsjø.