PRØVEKJØRT: Citroën Ami One

Kan bli ekstremt billig bybil

Og den kan kjøres uten førerkort i Frankrike.

SE VIDEO! ÅPNES MED MOBILEN: Du tar bilde av QR-koden på bildøra når du skal leie bilen. Deretter er det bare å slenge mobilen i en boks over rattet, og kjøre. Video: Stein Pettersen Vis mer
Publisert

Vi ligger i 45 kilometer i timen i Citroëns konseptbil «Ami One». Vi er blitt invitert til Paul Richard-banen i Syd-Frankrike, for å kjøre deres nytolkning av en folkebil, samt landcruiseren 1919, som også er et jubileumskonsept i anledning at Citroën feirer 100 år som bilprodusent.

Ami One henvender seg langt mer til bildeling og bilutleie enn selveie. Vi forklarer hvorfor.

Fra 16 år

Dette er ment å være en ekstremt billig bybil, som nærmest skal stå på hvert gatehjørne, omtrent som dagens utskjelte elektriske sparkesykler i Oslo. De skal kunne leies og åpnes med en app, og brukes akkurat når du ønsker det.

Toppfarten er som på en mopedbil, 45 kilometer i timen, og den skal klare å strekke seg til ti mil før den trenger å lades. Den skal dessuten kunne kjøres fra du er 16 år, og uten førerkort - i hvert fall i Frankrike.

I Norge må nok ungdommene minst ha moped-lappen.

«Bilen» vil ha Type 2-tilkobling og kunne lades på offentlige ladestasjoner eller på en hjemmeladestasjon. Ladetiden skal da være på to timer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer