Mercedes tetter alle hull i SUV-rekken sin. Ikke før vi så vidt har rukket å teste nykommere GLB, presenteres nye GLA. I motsetning til første generasjon, som mest ble oppfattet som en oppklosset og forlenget A-klasse, ser nykommeren mer ut som en ekte SUV.
Romsligere

Denne ladbare går i strupen på GLA
Den er 1,5 cm kortere men til gjengjeld 10 cm høyere. Det skal gi et betraktelig romsligere interiør. Spesielt for benplass bak og bagasjerom, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter. Bagasjerommet svelger nå 421 liter.
Dermed kan dette bli en svært aktuell bil for mange og stjele kunder fra både BMW X1 (som kommer som ladbar hybrid første kvartal 2020) og den litt kulere X2. Den går også rett i strupen på Audi Q2.
Sittestillingen er 14 cm høyere enn ordinær A-klasse, som den deler motor, drivlinje og det meste av teknikken med, og er mer SUV-preget. GLA er fleksibel også. Man kan bestille skyvbare bakseter som kan justeres 14 cm og ryggen deles i praktiske 40/20/40.

To motorer i starten, hybrid senere
Motorene hentes fra A-klassefamilien. GLA 200 får en firesylindret 1,3 liters tubomatet bensinmotor på 163 hester og 250 Nm. Den skal klare 0-100 km/t på 8,7 sekunder og ha en toppfart på 210 km/t. Den blir tilgjengelig med forhjulstrekk

TEST: Glimrende familie-SUV ...med ett problem
Råtassen GLA 35 4Matic får en toliters turbo med 306 hester og 400 Nm. 0-100 gjøres på 5,1 og den stoppes ikke før den når 250 km/t. Den har, som navnet antyder, drift på alle fire. Firehjulsdrift blir tilgjengelig på andre modeller også. Føreren vil kunne justere balansen mellom drivakslene gjennom kjøreprogrammene.
Eco og Comfortmodus gir en 80:20-splitt, Sport gir deg 70:30, mens offroad gir opptil 50:50 samtidig som ABS-settingen hjelper systemet aktivt i terrenget. Selvsagt er bakkeassistent ned bakker på plass og skal vi sammenligne med GLB og GLC, som heller ikke har aktive differ, vil denne bli kapabel i terrenget.
GLA er forventet til Norge på våren og vil etter hvert følges av en ladbar hybrid med omkring 70 km elektrisk rekkevidde, ifølge Mercedes.
Vi har testet drivlinjen på pressekjøring av A- og B-klasse. Den vil kunne bli et prisgunstig og bra alternativ her også, selv om vi syntes systemet haltet litt da vi var ute å kjørte dem.
Alt utstyr

A-klasse er fortsatt en av de mest komplette bilene i Mercedes-systemet. Selvsagt får B-klasse alle de samme systemene. Interiøret ser så å si hentet over og på toppmodellen har man to stk. 10,25 tommers skjermer som både kan styres fra rattet, paden på midtkonsollen, med håndbevegelser eller stemmebruk.
