Mercedes tetter alle hull i SUV-rekken sin. Ikke før vi så vidt har rukket å teste nykommere GLB, presenteres nye GLA. I motsetning til første generasjon, som mest ble oppfattet som en oppklosset og forlenget A-klasse, ser nykommeren mer ut som en ekte SUV.
Romsligere
Den er 1,5 cm kortere men til gjengjeld 10 cm høyere. Det skal gi et betraktelig romsligere interiør. Spesielt for benplass bak og bagasjerom, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter. Bagasjerommet svelger nå 421 liter.
Dermed kan dette bli en svært aktuell bil for mange og stjele kunder fra både BMW X1 (som kommer som ladbar hybrid første kvartal 2020) og den litt kulere X2. Den går også rett i strupen på Audi Q2.
Sittestillingen er 14 cm høyere enn ordinær A-klasse, som den deler motor, drivlinje og det meste av teknikken med, og er mer SUV-preget. GLA er fleksibel også. Man kan bestille skyvbare bakseter som kan justeres 14 cm og ryggen deles i praktiske 40/20/40.
To motorer i starten, hybrid senere
Motorene hentes fra A-klassefamilien. GLA 200 får en firesylindret 1,3 liters tubomatet bensinmotor på 163 hester og 250 Nm. Den skal klare 0-100 km/t på 8,7 sekunder og ha en toppfart på 210 km/t. Den blir tilgjengelig med forhjulstrekk
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger