NB: Tilhengervekt - oppdatering: I etterkant av at artikkelen ble publisert, har vi fått oppgitt tillatt tilhengervekt for den nye RAV4 hybrid. Den er 1650 kilo på 4x4-versjonen og 800 kilo med forhjulsdrift.
Vi annonserte allerede i vår at Toyota skulle lansere femte generasjon av det som har vært en referanse blant folkesuvene, nemlig Toyota RAV4, som har solgt i over åtte millioner eksemplarer siden den første lanseringen i 1994. Nå har vi kunnet både se og prøvesitte bilen under bilutstillingen i Paris:
Video:
RAV4 kommer på den relativt nyutviklede TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture). Denne arkitekturen benyttes allerede på biler som Prius, C-HR og nye Corolla.
222 hester
Hybriden vi ser her er utstyrt med et nytt hybridsystem, og firehjulsdrift. Samlet ytelse er 222 hestekrefter sammenlignet med 197 i dagens modell. 0-100 km/t skal gå unna på 8,1 sekunder.

Plattformen skal ifølge bilprodusenten bidra til betydelige forbedringer av kjøreegenskaper og sikkerhet. Det er sikkert at de TNGA-baserte bilene vi har kunnet teste så langt utvilsomt har vært en forbedring i så måte sammenlignet med forrige generasjon.
Ikke større, men romsligere

Farvel, diesel: Test av nye Honda CR-V
Ved å redusere overhengene med totalt 3,5 centimeter - hvorav tre bak - er den nye modellen bare ørlite kortere enn forgjengeren med akkurat 460 centimeter i lengden.
Akselavstanden er økt med tre centimeter 269 totalt, som vår mann i Paris kan konstatere sørger for en mer romslig kupé.
Den totale bredden har vokst med en centimeter til 185,5. Samtidig har totalhøyden blitt redusert med en centimeter til 165.

Nytt digitalt speil
For å hjelpe sjåføren å få bedre oversikt over omgivelsene, introduseres et nytt digitalt speil – det første av sitt slag i en Toyota.

En av verdens mest solgte SUV-er har fått en oppgradering
Det kan brukes som et konvensjonelt speil som viser veien og trafikken bak bilen, eller som en digital monitor med et langt bredere synsfelt.
Det viser bilder i sanntid fra et justerbart høyoppløselig kamera montert høyt oppe på RAV4s bakvindu.
Dette skal gi klar sikt, også med store gjenstander i bagasjerommet eller høye passasjerer som er i førerens synsfelt.
Kameraet gir også et bredere synsfelt, og føreren kan bruke berøringsregulering for å justere bildet, inkludert en zoomfunksjon.

360-gradersfunksjon
Annet utstyr som vil være tilgjengelig på RAV4 inkluderer blant annet 360-graders panoramaoversikt rundt bilen, inkludert i fugleperspektiv.
Det kan være hendig å ha, som vi har erfart i biler som allerede har dette, blant annet i svært krevende terreng eller ved parkering i trange luker.
Ny generasjon hybridsystem
Toyota var pionerer med hybrid for over 20 år siden. Nå får fjerde generasjon av det såkalte selvladende hybridsystemet (Toyota mener de ladbare hybridsystemene ikke har tekniske fordeler), sin debut i RAV4.

Toyota understreker at fordelene ved det nye systemet er at nøkkelkomponentene er mer kompakte og lettere i vekt. Dette inkludert strømstyringsenheten (PCU) og nikkelmetallhydrid-batteriet. De har blitt konstruert for å redusere elektriske og mekaniske tap i forhold til tidligere.

Oppgradert Mazda CX-5 i test
Drivverket er basert på Toyotas nye firesylindrede 2,5-liters bensinmotor, som varierer mellom direkte og indirekte innsprøytning for å redusere forbruk og utslipp ytterligere.
I så måte forventer Toyota et kombinert forbruk på 0,45 liter per mil etter normen som er omregnet fra den nye WLTP-standarden, den såkalte «NEDC correlated», med CO2-utslipp fra så lavt som 102 gram.
Ny RAV4: - Vesentlig forbedret 4x4
Ifølge produsenten har RAV4 Hybrid et kraftig forbedret elektrisk firehjulstrekk. Det skal gi bedre drivstofføkonomi under bykjøring, lavere støynivå ved høye hastigheter og samtidig bedre grep ved glatt føre.
Systemet er mer kompakt og lettere enn mekaniske 4x4-systemer, og ifølge Toyota er dermed drivstofforbruk og bilens indre arkitektur er ikke skadelidende, snarere tvert imot.
På det mer tekniske plan forklarer Toyota at systemet genererer effektivt drivmoment ved bruk av kraft fra hybridsystemet og en ekstra motorgenerator på bakakslingen.
Denne konstruksjonen skal redusere energitap, spare vekt og tilpasse systemet bedre for forskjellige kjøreforhold. Sammenlignet med dagens modell kan for eksempel 30 prosent mer av dreiemomentet overføres til bakakslingen.
Det muliggjør en splitt fra forholdet 100:0 til 20:80, avhengig av kjøreforhold. Maksimalt dreiemoment til bakhjulene har økt fra 953 til 1300 newtonmeter, som tilsvarer eller overgår moment oppnådd av mekaniske systemer og ifølge produsenten gir bedre feste, for eksempel ved start på løse, glatte overflater.
Det elektriske firehjulstrekksystemet skal automatisk optimalisere dette dreiemomentforholdet i henhold til kjøreforholdene, noe som skal gi bedre kjøreegenskaper, stabilitet og offroad-ytelser - spesielt gjennom svinger - på glatt føre.
