Det er PSA-Gruppen, som blant annet eier Peugeot, som ifølge flere internasjonale medier nå bekrefter at de er i samtaler med FCA (Fiat Chrysler Automobiles) om en fusjon av selskapene. BBC skriver at en avtale vil skape en virksomhet med en samlet markedsverdi på nesten 50 milliarder dollar - tilsvarende om lag 463 milliarder kroner.

Nå må førerkortet fornyes
Det er Fiat Chryslers andre forsøk på å få til en fusjon bare i 2019, etter at selskapet trakk seg ut av en avtale med en annen fransk produsent - Renault - i sommer. Etter gårsdagens melding hoppet verdien på de italiensk-amerikanske aksjene med 7,5 prosent på Wall Street.
Vil møte motstand
Noe av bakgrunnen for sammenslåingen er de nye og strengere utslippskravene, som vil gjelde i EU fra 1. januar 2020. Forenklet sett skal ingen bilprodusenter stå for et gjennomsnitlig utslipp (per bil) på mer enn 95 gram CO2 per kilometer, for hele flåten.

Dyre Ferrarier står og råtner
Det kan bli spesielt vanskelig fra FCA, som ikke har noen elbiler å tilby - med unntak av Fiat e500, som de skal ha tapt store penger på i seg selv. PSA kommer derimot med flere helelektriske biler. Eksempler på disse er:
Det er imidlertid ventet at fusjonen skal møte motstand - både politisk og økonomisk. Diskusjonene er dessuten på et tidlig stadium, og det er ingen garantier for en endelig avtale til slutt.

Mange merker involvert
Begge konsernene har flere bilmerker under vingene. Spesielt PSA har flere merker som selger relativt godt i Norge, som Peugeot og Opel. Sistnevnte kjøpte det franske konsernet fra amerikanske General Motors i 2017.

Du verden, for et fremskritt
Om en avtale skulle komme i stand, vil hele 13 merker bli berørt, og det nye bilkonsernet vil bli et av de største. Dette er bilmerkene som i dag ligger under PSA-Gruppen:
- Peugeot
- Citroën
- DS
- Opel/Vauxhall

Test:
Rekkevidde-sjokk!
Dette er merkene som FCA eier i dag:
- Alfa Romeo
- Chrysler
- Dodge
- Fiat
- Lancia
- Jeep
- Maserati
- Ram
