Rust på bremsene bak er et stort problem moderne biler. På elbiler er problemet enda større. Dette er en av de hyppigste årsakene til at bilen din ikke blir godkjent på EU-kontroller, ifølge Norges Automobil-Forbund.
Årsaken til problemet er at bremsene bak på bilen sjelden brukes under daglig kjøring. Det er bremsene foran som gjør jobben. Resultatet er at det blir rust på bremseskivene og at stemplene i de små pumpene (kaliperne) som klemmer bremseklossene mot skivene ruster fast.
Elbil ekstra utsatt
Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, sier det finnes en enkel måte å unngå rust på bremsene:

- Finn en øde strekning og gjør noen kraftige og kontrollerte oppbremsinger med jevne mellomrom i vinter. Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene fordi bremsene knapt nok er i bruk. De bremser kraftig opp bare du slipper gasspedalen.

EU-kontrollen: Nye krav
Brems rusten bort
- Nå er vi inne i den årstiden der mange kjører rundt på våte som er saltet. Da bør du ta noen skikkelig kraftige nedbremsinger med jevne mellomrom. Men husk å gjøre dette i trygge omgivelser på en øde strekning. Og ikke gjør det når det er veldig glatt på veiene, sier Sødal.
- Noen er kanskje redd for å ødelegge noe når man bremser kraftig med bilen. Det er snarere tvert imot. Ved å gjøre harde oppbremsinger jevnlig sørger du for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Denne typen kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet, sier NAF-rådgiveren.

10 000 kroner
Ryker du på bremserust på EU-kontrollen, kan regningen bli stor. Resultatet er at bremseklosser og skiver må skiftes og at bremsepumpene må smøres opp eller skiftes, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Elbilene med færrest feil
- Dersom bremseskiver og klosser må skiftes, vil det fort beløpe seg til 5 000 kroner eller mer på merkeverksted. På såkalte premium-biler som BMW, Audi og Mercedes, kan det være snakk om 10 000 kroner. Dersom kaliperne også må skiftes, kan prisen bli det dobbelte, sier Bergerud.