Unngå bremserust

Kan bli svindyrt

Dette bør du gjøre for å unngå en saftig verkstedregning.

TID FOR BREMSERUST: Salt og skitt fra våte veier gjør at bremseskivene blir slik i løpet av kort tid. Problemet er at du sjelden bruker bremsene bak. Her er de beste tipsene for å unngå rustne bremser. Foto: Colourbox
TID FOR BREMSERUST: Salt og skitt fra våte veier gjør at bremseskivene blir slik i løpet av kort tid. Problemet er at du sjelden bruker bremsene bak. Her er de beste tipsene for å unngå rustne bremser. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rust på bremsene bak er et stort problem moderne biler. På elbiler er problemet enda større. Dette er en av de hyppigste årsakene til at bilen din ikke blir godkjent på EU-kontroller, ifølge Norges Automobil-Forbund.

Årsaken til problemet er at bremsene bak på bilen sjelden brukes under daglig kjøring. Det er bremsene foran som gjør jobben. Resultatet er at det blir rust på bremseskivene og at stemplene i de små pumpene (kaliperne) som klemmer bremseklossene mot skivene ruster fast.

Elbil ekstra utsatt

Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, sier det finnes en enkel måte å unngå rust på bremsene:

BLIR DYRT: Rust på bremseskivene gjør at bremseeffekten blir dårligere og at bilen ikke blir godkjent på EU-kontrollen. Det kan koste deg alt fra 5 000 til 20 000 kroner – alt etter hva som må gjøres og hvilken bil du har. Foto: TÜV
BLIR DYRT: Rust på bremseskivene gjør at bremseeffekten blir dårligere og at bilen ikke blir godkjent på EU-kontrollen. Det kan koste deg alt fra 5 000 til 20 000 kroner – alt etter hva som må gjøres og hvilken bil du har. Foto: TÜV Vis mer

- Finn en øde strekning og gjør noen kraftige og kontrollerte oppbremsinger med jevne mellomrom i vinter. Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene fordi bremsene knapt nok er i bruk. De bremser kraftig opp bare du slipper gasspedalen.

Brems rusten bort

- Nå er vi inne i den årstiden der mange kjører rundt på våte som er saltet. Da bør du ta noen skikkelig kraftige nedbremsinger med jevne mellomrom. Men husk å gjøre dette i trygge omgivelser på en øde strekning. Og ikke gjør det når det er veldig glatt på veiene, sier Sødal.

- Noen er kanskje redd for å ødelegge noe når man bremser kraftig med bilen. Det er snarere tvert imot. Ved å gjøre harde oppbremsinger jevnlig sørger du for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Denne typen kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet, sier NAF-rådgiveren.

DE BESTE TIPSENE: Sørg for å ta noen kraftige oppbremsinger med jevne mellomrom og spyl godt rundt kaliperne når du vasker bilen. Foto: Rune Korsvoll
DE BESTE TIPSENE: Sørg for å ta noen kraftige oppbremsinger med jevne mellomrom og spyl godt rundt kaliperne når du vasker bilen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

10 000 kroner

Ryker du på bremserust på EU-kontrollen, kan regningen bli stor. Resultatet er at bremseklosser og skiver må skiftes og at bremsepumpene må smøres opp eller skiftes, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

- Dersom bremseskiver og klosser må skiftes, vil det fort beløpe seg til 5 000 kroner eller mer på merkeverksted. På såkalte premium-biler som BMW, Audi og Mercedes, kan det være snakk om 10 000 kroner. Dersom kaliperne også må skiftes, kan prisen bli det dobbelte, sier Bergerud.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer