Rust på bremsene bak er et stort problem moderne biler. På elbiler er problemet enda større. Dette er en av de hyppigste årsakene til at bilen din ikke blir godkjent på EU-kontroller, ifølge Norges Automobil-Forbund.
Årsaken til problemet er at bremsene bak på bilen sjelden brukes under daglig kjøring. Det er bremsene foran som gjør jobben. Resultatet er at det blir rust på bremseskivene og at stemplene i de små pumpene (kaliperne) som klemmer bremseklossene mot skivene ruster fast.
Elbil ekstra utsatt
Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, sier det finnes en enkel måte å unngå rust på bremsene:
- Finn en øde strekning og gjør noen kraftige og kontrollerte oppbremsinger med jevne mellomrom i vinter. Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene fordi bremsene knapt nok er i bruk. De bremser kraftig opp bare du slipper gasspedalen.
Brems rusten bort
- Nå er vi inne i den årstiden der mange kjører rundt på våte som er saltet. Da bør du ta noen skikkelig kraftige nedbremsinger med jevne mellomrom. Men husk å gjøre dette i trygge omgivelser på en øde strekning. Og ikke gjør det når det er veldig glatt på veiene, sier Sødal.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger