To av ti biler skal ha kjente feil og mangler, som eieren har utsatt å gjøre noe med. Det viser tall Dinside har fått tilgang til fra Autobransjens leverandørforening (ABL).
– Dette innebærer at en betydelig del av bilparken har et udekket reparasjonsbehov, kommenterer daglig leder Arild Hansen.
Feil og mangler kan være alt fra et knust glass foran lyktene eller mer alvorlige feil med for eksempel bremser eller slitte dekk.
– Kan bli dyrt
Salgs- og markedssjef Ian Wood i Veng, som leverer bildeler til verkstedbransjen, mener slike utsettelser kan gjøre vondt verre, slik at sluttregningen vokser.
– Begynnende feil på eksosanlegg og bremser er typiske eksempler, sier han.
Wood tror viljen til å ta kostnaden ved godt vedlikehold ofte reduseres, etterhvert som bilen blir eldre og markedsverdien synker.
– For gamle biler kan kostnadene ved en anbefalt reparasjon noen ganger synes høye, sett i forhold til kjøretøyets verdi. Da er det nok en del som kommer i tvil og venter, forklarer han.
NAF: – Gjør det!
Bilistorganisasjonen NAF mener også det er viktig å vedlikeholde bilen godt, uavhengig av dens alder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger