TEST: Mercedes-Benz S-klasse

Kan det bli bedre?

Mercedes begynte å få det hett om ørene etter at BMW lanserte helt ny 7-serie, Porsche en helt ny Panamera - og Audi viste sin helt nye og høyteknologiske A8. Noe måtte gjøres - og ble gjort. Nå har vi testkjørt det fornyede flaggskipet.

STASVOGN: Med nye S-klasse la Mercedes-Benz lista skyhøyt da den ble lansert i 2013. Men de andre premium-produsentene har gjort fremskritt på sin side, og med den fornyede S-klassen overgår Mercedes både seg selv og de fleste andre. Foto: Knut Moberg
STASVOGN: Med nye S-klasse la Mercedes-Benz lista skyhøyt da den ble lansert i 2013. Men de andre premium-produsentene har gjort fremskritt på sin side, og med den fornyede S-klassen overgår Mercedes både seg selv og de fleste andre. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tiden går og det har rukket å gå over fire år siden dagens generasjon Mercedes Benz S-klasse ble vist første gang. Konkurrentene har siden da ikke sittet på gjerdet og i dette sjiktet, der man konkurrerer om tittelen «verdens beste bil», lot vi oss mest nylig imponere av den fantastiske andre generasjon Porsche Panamera. Og erkerival BMW matchet utvilsomt Mercedes da de lanserte dagens 7-serie i september 2015.

Men S-klasse har fortsatt å være en suksess, og er blitt solgt i godt over 300.000 eksemplarer siden 2013.

Omfattende oppgradering

Og selvsagt har slett ikke ingeniørene i Stuttgart ligget på latsiden i mellomtiden. Det er resultatet av mye flikking og finpussing på et allerede fantastisk bra produkt vi nå har hatt anledning til å ratte på sveitsiske og tyske veier.

Bilen har fått en lettere estetisk ansiktsløftning, og den har fått nye drivlinjer og oppgradert teknologi på flere plan. Som vanlig fikk vi først en grundig teknisk gjennomgang og som vanlig var det bilteknologi på høyeste nivå vi fikk innblikk i.

Nye rekkeseksere og 48-volts el-anlegg

Drivlinjene er oppgradert og flere motorer er nye. Mercedes introduserer også elektrifisering via et 48-volt-system (sammenlignbart med det Audi introduserte med sin SQ7 TDI), i kombinasjon med nye motorer med seks sylindre i rekke, noe som har gjort disse i stand til å erstatte tidligere V8-motorer med resulterende reduserte forbruk og utslipp uten tap av ytelser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer