Ladbare hybrider

Kan få kjempesmell

Ladbare hybrider med forbruk på 0,1 liter på mila på papiret, har framstått som rene miljøbiler. Med nye EU-regler kan de bli miljøverstinger og avgå ved døden.

TAKK OG FARVEL: Dersom det nye regelverket for utslipp og forbruk som EU nå diskuterer, betyr ganske sikker slutten for ladbare hybrider i Norge. Foto: Toyota
TAKK OG FARVEL: Dersom det nye regelverket for utslipp og forbruk som EU nå diskuterer, betyr ganske sikker slutten for ladbare hybrider i Norge. Foto: Toyota Vis mer
Publisert

I Norge har ladbare hybrider, med en blanding av bensin- og el-drift, vært svært populære i mange år. Ikke minst som leasingbiler både for private og bedrifter.

Årsaken er det spesielle testregimet som legger mer vekt på bilenes evne til å kjøre på strøm fra batteriet enn det som er tilfelle i virkeligheten. Resultatet er svært lavt forbruk og utslipp, på papiret.

Toyota Rav4, som er den mest solgte ladbare hybriden i Norge så langt i år, oppgis med et forbruk på 0,1 liter per mil og et Co2-utslipp på 22 gram per kilometer i de offisielle WLTP-tallene.

0,1 liter på mila

Nummer to på listen er Suzuki Across - som egentlig er den samme bilen som Toyota - har det samme forbruket og utslippet. Volvo XC60 er den tredje mest solgte bilen, med 0,13 liter per mil og 30 gram CO2 i utslipp.

AVGIFTSSMELL PÅ 100 000: Dersom regelverket for ladbare hybrider blir slik kilder i EU nå forteller om, kan det bety en avgiftssmell på 100 000 kroner for enkelte modeller. Illfoto: Markus Pentikainen
AVGIFTSSMELL PÅ 100 000: Dersom regelverket for ladbare hybrider blir slik kilder i EU nå forteller om, kan det bety en avgiftssmell på 100 000 kroner for enkelte modeller. Illfoto: Markus Pentikainen Vis mer

Resultatet av så lave tall, er et solid avgiftskutt i Norge. Her er CO2-avgiften den største avgiften på en ny bil. Alle biler som slipper ut mindre enn 87 gram per kilometer, får null kroner i CO2-avgift. I tillegg har ladbare hybrider kutt i vektavgiften på 23 prosent

Solid avgiftsfordel

For Toyota Rav4 sin del, betyr dette minus 58 000 kroner i CO2-avgift.

Når vektavgift (rundt 100 000 kroner) og Nox-avgift (rundt 3000 kroner) er regnet inn, slipper bilen unna med bare 46 000 kroner i engangsavgift til staten.

Den rimeligste utgaven av Volvo XC60, får minus 50 000 kroner i CO2-avgift. På grunn av at den er en del tyngre enn Rav4, har den nå en engangsavgift på i overkant av 100 000 kroner.

- Falske elbiler

Miljøforkjempere har lenge hevdet at dette er en miljøskandale, med langt høyere utslipp i virkeligheten enn det som oppgis på papiret. Bilene derfor burde hatt minst like høye CO2-avgifter som en vanlig bensinbil, hevder de.

MEST SOLGT: Toyota Rav4 har vært den mest solgte ladbare hybridbilen de siste månedene. Den oppgis med et forbruk på 0,1 liter på mila og svært lavt CO2-utslipp. Nå vil EU gjøre om reglene slik at både forbruk og CO2-utslipp vil øke kraftig. Foto: Toyota
MEST SOLGT: Toyota Rav4 har vært den mest solgte ladbare hybridbilen de siste månedene. Den oppgis med et forbruk på 0,1 liter på mila og svært lavt CO2-utslipp. Nå vil EU gjøre om reglene slik at både forbruk og CO2-utslipp vil øke kraftig. Foto: Toyota Vis mer

Julia Poliscanova, som er sjef for miljøbiler i Transport & Environment’s (T&E), som jobber for null-utslipps transport i EU, har testet de virkelige utslippene og sparer ikke på kruttet:

- Ladbare hybrider er falske elbiler, bygget for laboratorietester og avgiftsfordeler, ikke for virkelig kjøring. Vår tester viser at selv under optimale forhold, med fulladet batteri, forurenser disse bilene mer enn reklamen fra produsentene lover.

100 000 i avgifts-smell

Nå er EU altså på banen med forslag om en ny testmetode for ladbare hybrider, ifølge flere medier med gode kilder i Brüssel.

Det skal være snakk om at faktoren som brukes for beregning av tiden eierne bruker bensinmotoren i stedet for strøm, økes til 800 i 2025 og 4000 i 2027. I så fall kan det bety at gjennomsnittlig CO2-utslipp for ladbare hybrider kanskje vil havne rundt 130 gram per kilometer. Dette ifølge beregninger som det britiske magasinet Autocar har gjort.

SVÆRT LAVE UTSLIPP: I dag har ladbare hybrider så lavt forbruk og CO2-avgift at de får rabatt på engangsavgiften. Foto: Rune Korsvoll
SVÆRT LAVE UTSLIPP: I dag har ladbare hybrider så lavt forbruk og CO2-avgift at de får rabatt på engangsavgiften. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dersom det blir resultatet av de planene som nå legges i EU, kan det i stedet for minus 58 000 kroner i CO2-avgift, gi en avgiftsøkning på 50 000 kroner for Rav4.

Slutt for ladbare hybrider

En prisøkning på 100 000 kroner, vil bety at bilen blir svært vanskelig å selge.

Forhandlingene om det nye regelverket som pågår i EU, er såpass sensitive at ACEA, som representerer alle de europeiske bilprodusentene i Brussel, ikke ønsker å kommentere saken overfor Autocar.

Den norske Toyota-importøren har ikke kjennskap til saken.

De mest solgt ladbare hybridene

1.Toyota Rav4865
2.Suzuki Across509
3.Volvo XC60365
4.Volvo XC90282
5.Ford Kuga212

Kilde Opplysningsrådet for veitrafikken. Salg januar-mai 2022

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer