Ladbare hybrider

Kan få kjempesmell

Ladbare hybrider med forbruk på 0,1 liter på mila på papiret, har framstått som rene miljøbiler. Med nye EU-regler kan de bli miljøverstinger og avgå ved døden.

TAKK OG FARVEL: Dersom det nye regelverket for utslipp og forbruk som EU nå diskuterer, betyr ganske sikker slutten for ladbare hybrider i Norge. Foto: Toyota
TAKK OG FARVEL: Dersom det nye regelverket for utslipp og forbruk som EU nå diskuterer, betyr ganske sikker slutten for ladbare hybrider i Norge. Foto: Toyota Vis mer
Publisert

I Norge har ladbare hybrider, med en blanding av bensin- og el-drift, vært svært populære i mange år. Ikke minst som leasingbiler både for private og bedrifter.

Årsaken er det spesielle testregimet som legger mer vekt på bilenes evne til å kjøre på strøm fra batteriet enn det som er tilfelle i virkeligheten. Resultatet er svært lavt forbruk og utslipp, på papiret.

Toyota Rav4, som er den mest solgte ladbare hybriden i Norge så langt i år, oppgis med et forbruk på 0,1 liter per mil og et Co2-utslipp på 22 gram per kilometer i de offisielle WLTP-tallene.

0,1 liter på mila

Nummer to på listen er Suzuki Across - som egentlig er den samme bilen som Toyota - har det samme forbruket og utslippet. Volvo XC60 er den tredje mest solgte bilen, med 0,13 liter per mil og 30 gram CO2 i utslipp.

Resultatet av så lave tall, er et solid avgiftskutt i Norge. Her er CO2-avgiften den største avgiften på en ny bil. Alle biler som slipper ut mindre enn 87 gram per kilometer, får null kroner i CO2-avgift. I tillegg har ladbare hybrider kutt i vektavgiften på 23 prosent

Solid avgiftsfordel

For Toyota Rav4 sin del, betyr dette minus 58 000 kroner i CO2-avgift.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer