Elbil i kulde

Kan få rekkevidde-sjokk

Det er kuldegrader om natta over hele landet og elbileiere opplever at bilen går mye kortere. Her er seks triks som gjør at du mister minst mulig rekkevidde.

UNNGÅ KULDESJOKK: Å kjøre elektrisk bil gjennom en barsk, norsk vinter er ikke noe problem. Du må bare være klar over noen begrensninger, som at rekkevidde reduseres betydelig i forhold til det produsenten oppgir. Foto: Mirva Kakko
UNNGÅ KULDESJOKK: Å kjøre elektrisk bil gjennom en barsk, norsk vinter er ikke noe problem. Du må bare være klar over noen begrensninger, som at rekkevidde reduseres betydelig i forhold til det produsenten oppgir. Foto: Mirva Kakko Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For erfarne elbileiere kommer det ikke som noen overraskelse at rekkevidda blir mye kortere i kulde enn på en varm sommerdag, men for mange nye eiere kan det komme som et lite sjokk å oppdage hvor mye kortere rekkevidda blir når gradestokken kryper under null.

Dagbladets vintertester av elektriske biler viser dette tydelig. I minus ni grader droppet rekkevidda til Kia e-Soul fra oppgitte 452 kilometer til 319 kilometer. Audi e-tron, som var oppgitt til 431 kilometer, klarte ikke mer enn 304 kilometer før batteriet var tomt.

Da vi testet Tesla Model S under en lang kjøretur i temperaturer som svingte mellom minus 6 og minus 19 grader, klarte ikke bilen mer enn 391 kilometer. Oppgitt rekkevidde var 639 kilometer.

Dette er årsaken

Kuldegrader og elektriske biler er i utgangspunktet en dårlig kombinasjon. Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt 25-30 plussgrader.

VARMT BATTERI: Det aller viktigste er å starte kjøreturen med varmt batteri. Da leverer det bra med strøm fra starten. Har du samtidig sørget for å varme opp kupeen og gjort rutene isfrie mens bilen har vært koplet til strøm, er mye gjort. Foto: Mirva Kakko
VARMT BATTERI: Det aller viktigste er å starte kjøreturen med varmt batteri. Da leverer det bra med strøm fra starten. Har du samtidig sørget for å varme opp kupeen og gjort rutene isfrie mens bilen har vært koplet til strøm, er mye gjort. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Årsaken til at du mister rekkevidde, er at den innvendige motstanden i batteriet øker. Forskere ved Sintef i Trondheim anslår at motstanden kan dobles når temperaturen synker fra +20 til -20 grader.

Det blir rett og slett vanskeligere å få strømmen ut av batteriet.

Halv rekkevidde

Men ikke bare det. Når vi kommer så langt som til snø og vinterdekk, kan rekkevidde bli enda et hakk dårligere. Snø og slaps øker rullemotstanden til hjulene.

SÅ LANGT GIKK ELBILENE

ModellOppgitt rekkevidde (km)Vår rekkevidde (km)
Kia e-Soul452319
Audi e-tron431304
Tesla Model 3567301
Mercedes EQC417283
Renault Zoe395245
Hyundai Ioniq311235

Testet i - 9 grader. Dagbladets vintertest

Vinterdekk har dessuten ofte høyere rullemotstand enn sommerdekk. Varmeapparatet, varme i setene, varmetråder i vinduene sluker strøm og så videre. Når temperaturen kryper ned mot -20 grader, er en halvering av rekkevidda i forhold til det du opplever på en god sommerdag, slett ikke uvanlig.

Varmt batteri viktig

Med noen enkle triks kan du likevel få bra rekkevidde når temperaturen kryper under null. Mange har mye småkjøring og starter om morgenen med kald bil og kaldt batteri. Det viktigste du kan gjøre for å få best mulig rekkevidde i en slik situasjon, er å starte med et batteri som allerede er oppvarmet.

MISTET MYE REKKEVIDDE: Da vi testet Tesla Model S under en lang kjøretur i temperaturer som svingte mellom minus seks og minus 19 grader, klarte ikke bilen mer enn 391 kilometer. Oppgitt rekkevidde på bilen var 639. Foto: Tesla
MISTET MYE REKKEVIDDE: Da vi testet Tesla Model S under en lang kjøretur i temperaturer som svingte mellom minus seks og minus 19 grader, klarte ikke bilen mer enn 391 kilometer. Oppgitt rekkevidde på bilen var 639. Foto: Tesla Vis mer

Fred Magne Skillebæk er testansvarlig i elbil24.no og har lang erfaring med elektriske biler:

Det beste trikset

- Hvis ikke bilen din har et system som varmer opp batteriet mens den står koplet til strøm hjemme, bør du stille inn ladingen slik at batteriet er ferdig ladet rett før du skal ut å kjøre. Da er batteriet varmt, gir lett fra seg strømmen og kupeen er ferdig oppvarmet og rutene isfrie. Da slipper du også å bruke strøm til dette når du starter, sier Skillebæk.

Riktig lufttrykk

Han forklarer at et varmt batteri også tar til seg strømmen som bremsene regenererer. Det gjør ikke et kaldt batteri.

- Starter du med et kaldt batteri, kan det ta opp mot 20 minutter før det har fått god nok varme til å fungere optimalt, sier testsjefen. Han legger til at for lavt lufttrykk i dekkene også spiser av rekkevidda.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer