For erfarne elbileiere kommer det ikke som noen overraskelse at rekkevidda blir mye kortere i kulde enn på en varm sommerdag, men for mange nye eiere kan det komme som et lite sjokk å oppdage hvor mye kortere rekkevidda blir når gradestokken kryper under null.
Dagbladets vintertester av elektriske biler viser dette tydelig. I minus ni grader droppet rekkevidda til Kia e-Soul fra oppgitte 452 kilometer til 319 kilometer. Audi e-tron, som var oppgitt til 431 kilometer, klarte ikke mer enn 304 kilometer før batteriet var tomt.
Da vi testet Tesla Model S under en lang kjøretur i temperaturer som svingte mellom minus 6 og minus 19 grader, klarte ikke bilen mer enn 391 kilometer. Oppgitt rekkevidde var 639 kilometer.
Dette er årsaken
Kuldegrader og elektriske biler er i utgangspunktet en dårlig kombinasjon. Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt 25-30 plussgrader.
Årsaken til at du mister rekkevidde, er at den innvendige motstanden i batteriet øker. Forskere ved Sintef i Trondheim anslår at motstanden kan dobles når temperaturen synker fra +20 til -20 grader.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger