Mitsubishi Outlander PHEV i test

- Kan gå tre måneder på bare strøm

En diskret ansiktsløftning akkompagneres av en mer omfattende teknologisk oppgradering.

OPPGRADERT: Utvendig trengs et trenet øye for å se endringene som er gjort, men under skallet er mye nytt - den ladbare Outlanderen PHEV 2019-modell har blant annet ny motor, og merkbart bedre kjøreegenskaper. Foto: Knut Moberg
OPPGRADERT: Utvendig trengs et trenet øye for å se endringene som er gjort, men under skallet er mye nytt - den ladbare Outlanderen PHEV 2019-modell har blant annet ny motor, og merkbart bedre kjøreegenskaper. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilen vi har testkjørt er den oppgraderte 2019-modellen av Mitsubishi Outlander, som har vært en formidabel suksess her hjemme siden den ble lansert som ladbar hybrid høsten 2013. Den var da verdens første ladbare SUV, og vi kalte den en genistrek etter vår første test.

Når er det så den kan gå tre måneder på bare strøm? Jo, forutsatt at den over lengre tid bare brukes over kortere avstander - typisk rundt tre mil - ved pendling, for eksempel, vil Outlander PHEV kunne drives kun av elmotorene. Dette gjelder nå også om vinteren, forutsatt at bilen er ladet og oppvarmet under lading.

Hvis dette har pågått i 89 dager uten bruk av bensinmotoren, vil en varselbeskjed fortelle at bensinmotoren må startes opp og tanknivået verifiseres, dette av tekniske årsaker.

Så sent som i fjor vinter fikk Outlanderen en del forbedringer som gjorde den fortsatt aktuell og takket være den ladbare versjonen, PHEV, har den ligget helt oppe i toppen av salgsstatistikken i lang tid, i konkurranse med den ikke-ladbare hybriden Toyota RAV4.

I mars passerte bilen 150.000 solgte eksemplarer globalt, og Outlander PHEV har vært den mest solgte ladbare hybriden i Norge de siste fire årene. Totalt er hele 15.000 biler blitt solgt her i landet og i 2017 var Norge det neststørste markedet for bilen etter Storbritannia.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer