Plasserer du jekken feil på en vanlig bensin- eller dieselbil, kan du i verste fall få en bulk i kanalen. Eller bilen kan skli ned fra jekken. Irriterende, men sjelden dyrt eller farlig.
Finner du ikke riktig jekkepunkt på en elektrisk bil, kan du i verste fall klemme i stykker elektriske kabler eller skade metallkassen som beskytter batteriet. Resultatet kan i ytterste konsekvens bli at det store høyspentbatteriet, som i de fleste moderne elbiler ligger i bunnen av hele bilen, må tas ut, repareres eller byttes.
Da kan det være snakk om reparasjoner for flere hundre tusen kroner.
Skade for 350 000
Norges Automobil-Forbunds (NAF) Motor fortalte i fjor om et tilfelle der en eier av en Jaguar i-Pace hadde fått et hull i bunnplaten. Prisen for å fikse skaden var på rundt 350 000 kroner. Dersom det hadde vært mulig å ta ut hele batteripakken og bytte stålkassen rundt, ville det uansett ha kostet 130 000 kroner.
De flest elbilprodusentene er svært nøye med at det ikke oppstår skader på selve batteriet innenfor beskyttelses-kassen, slik at det oppstår brann eller andre følgeskader senere. Ved en skade som det Jaguar-eieren fikk, var det snakk om å bytte hele batteriet. Om hullet i bunnplaten var et resultat av jekk og hjulskift ble ikke bekreftet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger