Hjulskift på elbil

Kan gi skader for 100 000 kroner

Elbileiere må være ekstra påpasselige når vinterhjulene skal på bilen. Feil plassering av jekken kan gi skader i 100 000-kronersklassen.

DETTE ER VIKTIG: Å finne det riktige punktet for plassering av jekken er spesielt viktig for elbiler, der det store batteriet ligger i bunnen av hele bilen. Foto: Rune Korsvoll
DETTE ER VIKTIG: Å finne det riktige punktet for plassering av jekken er spesielt viktig for elbiler, der det store batteriet ligger i bunnen av hele bilen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Plasserer du jekken feil på en vanlig bensin- eller dieselbil, kan du i verste fall få en bulk i kanalen. Eller bilen kan skli ned fra jekken. Irriterende, men sjelden dyrt eller farlig.

Finner du ikke riktig jekkepunkt på en elektrisk bil, kan du i verste fall klemme i stykker elektriske kabler eller skade metallkassen som beskytter batteriet. Resultatet kan i ytterste konsekvens bli at det store høyspentbatteriet, som i de fleste moderne elbiler ligger i bunnen av hele bilen, må tas ut, repareres eller byttes.

Da kan det være snakk om reparasjoner for flere hundre tusen kroner.

SÅ ENKELT KAN DET GJØRES: Med en garasjejekk, en muttertrekker og en momentnøkkel, bytter du hjul selv på en halv time. Utstyret koster noen kroner, men er nesten evigvarende. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Skade for 350 000

Norges Automobil-Forbunds (NAF) Motor fortalte i fjor om et tilfelle der en eier av en Jaguar i-Pace hadde fått et hull i bunnplaten. Prisen for å fikse skaden var på rundt 350 000 kroner. Dersom det hadde vært mulig å ta ut hele batteripakken og bytte stålkassen rundt, ville det uansett ha kostet 130 000 kroner.

BAKGÅRDEN AUTO: Setter du bilen til hjulskift på et verksted som er «veldig billig», og som kanskje har dårlige forsikringer, bør du sjekke at de gjør jobben riktig. Å reklamere i etterkant er ofte veldig vanskelig. Foto: Rune Korsvoll
BAKGÅRDEN AUTO: Setter du bilen til hjulskift på et verksted som er «veldig billig», og som kanskje har dårlige forsikringer, bør du sjekke at de gjør jobben riktig. Å reklamere i etterkant er ofte veldig vanskelig. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

De flest elbilprodusentene er svært nøye med at det ikke oppstår skader på selve batteriet innenfor beskyttelses-kassen, slik at det oppstår brann eller andre følgeskader senere. Ved en skade som det Jaguar-eieren fikk, var det snakk om å bytte hele batteriet. Om hullet i bunnplaten var et resultat av jekk og hjulskift ble ikke bekreftet.

Tåler ikke jekken

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Han ber elbileiere være påpasselige:

- Det er viktig å bruke løftepunktene for jekken på alle biler, men ekstra viktig på elbiler på grunn av batteripakken som ligger i bunnen i de aller fleste elbiler. Batteriet er godt beskyttet mot slag og støt, men tåler dårlig en jekk som løfter med full tyngde på et lite punkt. Skade på batteriet kan bli fryktelig dyrt, sier Sødal.

Han forteller at du finner løftepunktene for jekken i instruksjonsboka eller på nettet.

FORFERDELIG DYRT: - Batteriet er godt beskyttet mot slag og støt, men tåler dårlig en jekk som løfter med full tyngde på et lite punkt. Skade på batteriet kan bli fryktelig dyrt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF
FORFERDELIG DYRT: - Batteriet er godt beskyttet mot slag og støt, men tåler dårlig en jekk som løfter med full tyngde på et lite punkt. Skade på batteriet kan bli fryktelig dyrt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

- Bruk anerkjent verksted

- Det er også viktig å sjekke om din elbil skal stilles inn i en egen modus. Eksempelvis har Tesla «Jack mode». Utover dette er hjulskiftet det samme som på alle andre biler.

- Setter du bort hjulskift-jobben til andre er det alltid lurt å bruke anerkjente dekkverksteder, uavhengig av om du har elbil eller dieselbil. Siden konsekvensene av feil blir større med elbil, er det enda viktigere for elbileiere å være nøye med hvilket verksted de velger, sier Sødal.

Vanskelig å reklamere

Bruker du et billig bakgårdsverksted, som ikke har noen form for «tabbe-forsikring», til å bytte hjulene, bør du sjekke at de gjør dette riktig. Ansvaret for en slik skade ligger hos den som utfører hjulskiftet.

Opel, Peugeot og Citroën har flere elbil-modeller i Norge. Informasjonssjef Stein Petteren er klar på at eierne bør være ekstra varsomme:

Mange velger verksted

- Det er all grunn til å være ekstra oppmerksom hvis du skal skifte hjul selv på disse bilene. Det står veldig godt beskrevet i instruksjonsboken hvor du skal plassere jekken, så det bør ikke være noe problem. Vi ser imidlertid at stadig flere velger å få jobben gjort hos et bra dekkverksted eller merkeverksted. da bør det hele gå greit, sier Pettersen. et verksted,

Det kan imidlertid ofte være vanskelig å dokumentere en slik skade i etterkant og bevise at den oppsto akkurat da verkstedet bytte hjulene. Da blir reklamasjonen vanskelig og du sitter med regningen.

Annonse: Få tilbud på hjemmeladere til elbil

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer