Volvo slutter med diesel

Kan ikke lenger bestille diesel

Volvo har lovet å kutte ut diesel. Nå er første bil allerede «utsolgt» for dieselalternativer.

SLUTT: Nå kan man ikke lenger kjøpe ny Volvo XC40 med dieselmotor, om ikke du får tak i én av de få som står igjen hos norske forhandlere. Foto: Dinside
SLUTT: Nå kan man ikke lenger kjøpe ny Volvo XC40 med dieselmotor, om ikke du får tak i én av de få som står igjen hos norske forhandlere. Foto: Dinside Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Volvo har tidligere bestemt at de skal slutte å utvikle dieselmotorer, og at disse skal fases ut fram mot 2023. Svenskene viser at de mener det i fullt alvor. Nå går det nemlig ikke an å bestille Volvo XC40 med dieselalternativer lenger.

I Volvos norske konfigurator er den urbane SUV-en kun mulig å få bestilt med bensin-, bensinhybrid- eller helelektrisk motor.

Det er i stor kontrast til i fjor, da nesten 90 prosent (89,3 %) av alle Volvo XC40 var dieselbiler. Det første året modellen var i salg (2018) var nesten tre av fire (73,3 %) solgte XC40 med dieselmotor.

Populær i Norge

XC40 er dessuten den mest solgte Volvo-en i løpet av de første sju månedene av 2020. Hittil er det i Norge registrert 1.361 eksemplarer av den minste Volvo-SUV-en, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). At salget har tatt seg så kraftig opp kan vi takke den ladbare versjonen for.

Det kvalifiserer til en 12. plass blant alle bilmodellene på det norske markedet, der kun to andre ikke-helelektriske bilmodeller ligger foran (Skoda Octavia og Mitsubishi Outlander).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer