Det er etter flere saker hos nettstedet Motor at Forbrukertilsynet nå har satt fokus på det de omtaler som uklare og villedende markedsføring av såkalte kampanjerenter på billån.
Tilsynet ble tipset om flere enkeltsaker, men ser nå at omfanget er såpass stort. Derfor har de nå sendt ut et orienteringsbrev for å klarere hvordan man skal markedsføre billån.
Ser ut som god fastrente
NAF-nettstedet har skrevet flere artikler, der kunder til en rekke bilforhandlere og bilimportører tilbys svært lave renter, som gir inntrykk av å være fastrente i tre år, men som i realiteten er flytende rente.
I tillegg til å gi et feil inntrykk av at det var snakk om et fastrentelån de første årene, mener Forbrukertilsynet at flere annonser også var uklare med hensyn til hvilken rentefordel sammenlignet med ordinær rente som faktisk kunne oppnås i kampanjeperioden.
Kan bli dyrt
«Å ta opp lån, herunder billån, har generelt stor økonomisk betydning for forbrukere. Kostnadene ved kreditten vil ofte være avgjørende i en forbrukers beslutning om å lånefinansiere et bilkjøp eller ikke. Som aktørene i markedet er vel kjent med, er det svært viktig at forbrukere, for å kunne ta en informert beslutning, får et riktig bilde av kredittkostnadene allerede på tidspunktet for markedsføringen», heter det blant annet i brevet, som er sendt ut til alle medlemmer av Finansforetakenes forening.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger