Ukjent gebyr

Kan koste deg 4 500 i måneden

Somler du med å tegne forsikring på bruktbilen du nettopp har kjøpt, koster det deg 4 500 kroner i måneden.

UKJENT GEBYR: At du automatisk får krav om dagsbøter i posten dersom kjøretøyet ditt har vært uten forsikring i tre dager, er kanskje det minst kjente gebyret i trafikken. Foto: TFF
UKJENT GEBYR: At du automatisk får krav om dagsbøter i posten dersom kjøretøyet ditt har vært uten forsikring i tre dager, er kanskje det minst kjente gebyret i trafikken. Foto: TFF Vis mer
Publisert

Det er mange som ikke kjenner til dette gebyret som ble innført for tre år siden: Har du en personbil, varebil, campingbil, motorsykkel eller snøscooter som ikke er forsikret, koster det deg 150 kroner om dagen i dagsbøter.

Eller 4 500 kroner i måneden, altså 27 000 kroner dersom du venter et halvt år før du tegner forsikring. Kravet får du automatisk dersom kjøretøyet har vært uten forsikring i tre dager.

For moped, traktor og veterankjøretøyer er dagsboten 50 kroner. For buss og lastebil 250 kroner for hver dag kjøretøyet er uforsikret.

Det er det fortsatt mange som er. Ifølge tall fra Trafikkforsikringsforeningen er det akkurat nå over 27 000 uforsikrede kjøretøyer i Norge. Disse eierne kan med andre ord vente seg et krav i posten.

MILLION-KRAV: Dersom du forårsaken en ulykke og kjøretøyet ditt er uforsikret, kan du sitte igjen med et million-krav. Foto: Rune Korsvoll
MILLION-KRAV: Dersom du forårsaken en ulykke og kjøretøyet ditt er uforsikret, kan du sitte igjen med et million-krav. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kraftig nedgang

Nå skal det sies at dette tallet er langt lavere enn det var for bare tre år siden da Stortinget vedtok å innføre dagsbøtene for å motivere til å betale forsikringen.

I mange år var rundt tre prosent av kjøretøyene i Norge uforsikret. Det vil si at godt over 100.000 kjøretøyer kjørte rundt uten å ha den lovpålagte ansvarsforsikringen som skal dekke skadene på motparten dersom kjøretøyet var innblandet i en ulykke.

Dagsbøtene har tydeligvis hatt en positiv effekt, siden antall uforsikrede i løpet av kort tid har sunket til 27 000.

3 000 krav i uka

Roger Stenseth, direktør i Trafikkforsikringsforeningen, er glad for at stadig flere forsikrer kjøretøyene sine:

- Da gebyret ble innført i 2018, var det 112 000 kjøretøyer uten forsikring i Norge. Nå er tallet 27 000. Dette er likevel alt for mange, og hver uke sender vi ut et par tusen krav om gebyr. Kravet får du automatisk dersom kjøretøyer har vært uten forsikring i tre dager, sier Stenseth.

BØTER UANSETT: Dagsbøtene angår 27 000 kjøretøy-eiere og ilegges selv om kjøretøyet det gjelder ikke er i bruk, sier Roger Stenseth, leder av Trafikkforsikringsforeningen, Foto: TFF
BØTER UANSETT: Dagsbøtene angår 27 000 kjøretøy-eiere og ilegges selv om kjøretøyet det gjelder ikke er i bruk, sier Roger Stenseth, leder av Trafikkforsikringsforeningen, Foto: TFF Vis mer

Han forteller at de to vanligste måtene å havne i denne situasjonen på, er at du drøyer med å forsikre et kjøretøy du kjøper fra en privatperson, eller at en kjøretøy-eier slutter å betale regningene fra forsikringsselskapet.

At de tør

- Har du ikke råd til forsikring, har du heller ikke råd til å eie et kjøretøy. Så enkelt er det. Konsekvensene dersom du skulle bli innblandet i en ulykke og kjøretøyet ditt ikke er forsikret er så enormt store. I verste fall kan du bli sittende igjen med million-krav mot deg for de skadene du har forvoldt, sier Stenseth

- Jeg skjønner ikke at folk tør å kjøre uten forsikring. Bare tenk deg en situasjon hvor du kjører på en som blir invalid. Du kan bli ansvarlig for millionbeløp, sa advokat André Fimreite i Norges Automobil-Forbund da ordningen med dagsbøter ble inn ført.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer