Hurtiglading for elbil på 350 kW kommer:

Kan lade bilen 100 ganger raskere enn i garasjen

Dette skal bli resultatet av at BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen og Ford satser sammen for å utvikle nettverk.

KAN BLI FORBIGÅTT: I dag er Teslas hurtigladere kjent som de kjappeste, men nå kan et samarbeid mellom flere konkurrenter sette igang et nettverk av ladere som er tre ganger så raske.  Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080
KAN BLI FORBIGÅTT: I dag er Teslas hurtigladere kjent som de kjappeste, men nå kan et samarbeid mellom flere konkurrenter sette igang et nettverk av ladere som er tre ganger så raske.  Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Dette er heftige nyheter. Nå går elbiler også i Europa fra å være kun lokal- til langdistansekjøretøy. Om noen fortsatt tviler på at elbilen er kommet for å bli; dette er nok et bevis på at den er det!

Det sier kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen begeistret til Dinside.

I oktober kunne han juble for at Bergen åpnet verdens største ladestasjon for elbil.

Og tirsdag kom nyheten om et stort koalisjonssamarbeid for utbygging av raskere hurtigladere, med effekt opptil 350 kW, i Europa. Til sammenligning er dagens «vanlige» norske hurtigladere på 50 kW og Teslas på maks 120 kW.

– Dette gir 100 ganger raskere lading enn ved vanlig garasjelading, på en 16-ampere-kurs og med Type 2-kontakt, forklarer Frydenlund.

– Kvalifisert gjetning er at det vil kunne ta 15-20 minutter å fullade en bil av Tesla Model X-størrelse (90D) når laderne kommer, utdyper kommunikasjonsrådgiveren.

Det er foreløpig ikke sagt noe om hva dette kommer til å koste, men Dinside har tidligere skrevet om at det er store prisforskjeller på hurtiglading.

BMW: – En milepæl

Det er BMW-gruppen, Daimler AG (Mercedes-Benz), Ford Motor Company og Volkswagen-gruppen (inkludert Audi og Porsche) som i dag publiserte en felles pressemelding, hvor de annonserer at det er signert «intensjonsavtale om et samarbeid for lynrask, kraftig hurtiglading langs Europas motorveier».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer