Tesla leverte i mars registreringstall ingen i Norge har sett maken til tidligere. Allerede på månedens 19. dag hadde deres nye folkebil, Model 3, satt ny norsk utleveringsrekord, med over 2.172 registreringer.
Når mars-måned endelig var over hadde Model 3 smått utrolige 5.315 registreringer, av et like rekordhøyt 11.518 nyregistrerte elbiler.

Enorm Tesla-levering i mars
Pulserende leveringer
At Tesla satte en så utrolig rekord er en kombinasjon av flere faktorer. Blant annet at:
- elbiler er populære i Norge, med meget gode insentiver
- bilen i seg selv er meget ettertraktet, som Teslaen nordmenn flest kan ha råd til
- bestillingene på Model 3 har hopet seg opp over lang tid og at Tesla Norge tok ut proppen i mars
Det siste punktet er meget vesentlig. Den forrige rekordinnehaveren - også en elbil - Nissan Leaf, leverer bilene sine jevnt og trutt, uten de store svingningene. Den nye rekorden kan bli umulig å slå, for alle konkurrentene - utenom Tesla Model Y.

Kan bestilles nå
Model Y har vært tilgjengelig for bestilling helt siden lanseringen 15. mars - noe flere ikke har fått med seg. Hvor mange som faktisk har bestilt bilen vil Tesla Norge, tradisjonen tro, ikke uttale seg om.

- Det er en type info vi aldri går ut med, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Dinside.
- Tror du den kan konkurrere med mars-tallene til Model 3, når den kommer?
- Den som venter får se, sier Sandvold Roland.
Spesifikasjoner Tesla Model Y
Model | Rekkevidde | Toppfart | Akselerasjon (0-100 km/t) | Prod.start | Pris |
Standard Range | 370 km | 193 km/t | 5,9 sek | 2022 (vår) | - |
Long Range | 540 km | 209 km/t | 5,8 sek | 2021 (vår) | 432.000,- |
Long Range firehjulstrekk | 505 km | 217 km/t | 5,1 sek | 2021 (vår) | 465.000,- |
Performance | 480 km | 241 km/t | 3,7 sek | 2021 (vår) | 538.000,- |
Kan bli dyrere
Den hittil billigste Tesla Model Y er Long Range-utgaven til 432.000. Long Range med firehjulstrekk koster 33.000 kroner mer, mens Performance-utgaven (også med firehjulstrekk) koster 538.000 kroner.
Produksjonen av Standard Range, for Europa, begynner imidlertid ikke før starten av 2022 - ett år etter de tre andre alternativene. Den blir naturligvis den billigste Model Y i porteføljen, men prisen på denne er ennå ikke klar.
- Ja, det er poenget at den skal være det, sier Even Sandvold Roland til Dinside.

Idar tok bilder av hemmelig bilnyhet:
- De ropte «achtung, achtung»
Norske elbil-subsidier er fredet fram til 2020. Hva som skjer med for eksempel moms på elbiler, etter den tid, vet vi ennå ikke. Derfor må prisene på Teslas Model Y også taes med en liten klype salt ennå.
- Det står i bestillingsavtalen. Ettersom slike avgifter og gebyrer kan forandres, vil de kalkuleres nærmere kjøpstidspunktet, forklarer Tesla-kommunikasjonssjefen.
Som Dinside skrev i 2017 ble ESA-avtalen om nullmoms på elbiler fornyet for tre nye år, gjeldende fra 1. januar 2018, før de igjen vil se på ordningen fra 2021.
Dette sier Tesla-kontrakten om Model Y-prisen:
«Forhåndsbetaling, skatter og offisielle avgifter. Forhåndsbetaling for Kjøretøyet er angitt i din Kjøretøykonfigurasjon. Denne forhåndsbetalingen inkluderer lokal MVA. (hvis og når dette er aktuelt), men det er mulig den ikke inkluderer enkelte lokalt eller regionalt påkrevde avgifter og gebyrer. Ettersom slike avgifter og gebyrer er i kontinuerlig endring og er avhengig av flere variabler, slik som hvor du registrerer Kjøretøyet, vil de kalkuleres nærmere leveringstidspunktet og angis på din Endelige Kjøpesumsoversikt. Du er ansvarlig for å betale disse øvrige avgifter og gebyrer.»
Mål om freding til 2025
Elbilene har har i dag flere skatte- og avgiftsfordeler, som fritak for merverdi-avgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og gunstig fordelsbeskatning. Generelt vedtas skatter og avgifter for ett år av gangen.
Regjeringens forslag til endringer legges frem i de årlige budsjettene. I Granavolden-plattformen, som gjelder denne stortingsperioden, står det at regjeringen vil videreføre skattefordelene for elbil, når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene.
Om så ikke skulle skje, kan Model Y bli så mye som 25 prosent dyrere - for Longe Range vil det da si en startpris på 540.000 kroner, i stedet for 432.000 kroner. Om merverdiavgift og subsidier på elbiler skulle endres, vil det påvirke prisen på alle elbiler som selges i Norge.
Her er hele avtalen Tesla Model Y-kundene skriver under på.
