Astra E

Kan rulle feil vei

Nye Opel Astra Electric kan starte i motsatt retning av det som står på girvelgeren. Nå kalles de bilene som allerede har forlatt fabrikken tilbake for en oppdatering.

GÅR I FEIL RETNING: En feil i kommunikasjonen til elmotoren, gjør at nye Opel Astra kan starte i motsatt retning av det sjåføren forventer. Foto: Opel
GÅR I FEIL RETNING: En feil i kommunikasjonen til elmotoren, gjør at nye Opel Astra kan starte i motsatt retning av det sjåføren forventer. Foto: Opel Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nye Opel Astra med elektrisk drivverk er en av de mest spennende elbilene som nå laseres. I Norge er det ganske sikkert stasjonsvogn-utgaven som kommer til å bli bestselgeren.

TIL NORGE FØR JUL: Opel Astra Electric kommer til Norge om noen dager. Dersom noen av disse bilene er berørt, vil dataprogrammene bli oppdatert før de leveres ut til kundene. Foto: Opel
TIL NORGE FØR JUL: Opel Astra Electric kommer til Norge om noen dager. Dersom noen av disse bilene er berørt, vil dataprogrammene bli oppdatert før de leveres ut til kundene. Foto: Opel Vis mer

Foreløpig er det bare rundt 1500 biler som har forlatt fabrikken, men på disse kan det oppstå en feil: Bilen kan starte å kjøre i motsatt retning av det sjåføren har satt girvelgeren i.

Oppdatert 8. desember klokka 11:03: Fra Stellantis Norge får vi nå opplyst at bilen ikke begynner å rygge når den står i drive, men at det ikke leveres moment til hjulene når føreren trår på gasspedalen. Dersom bilen da står i motbakke, kan den begynne å rulle bakover. Eller forover, om den står i nedoverbakke og man ønsker å rygge.

Feilen oppstår ifølge Opel fordi det er en feil på kommunikasjonen mellom den elektriske motoren og en kontrollenhet. Opel kaller nå tilbake 1466 eksemplarer av bilen, for å gjennomføre en oppdatering av dataprogrammene.

For Norge får tilbakekallingen liten betydning, forteller kommunikasjonsdirektør Stein Pettersen hos Opel-importør Stellantis Norge:

- Så langt har ingen Astra Electric ankommet Norge. Vi venter biler til land i løpet av noen dager. Disse vil selvsagt, om noen av dem skulle være berørt, få ny programvare før de kommer på veien. Slik sett har ikke dette noen praktisk betydning for Norge, sier Pettersen.

Pettersen har senere presisert at dette gjelder biler produsert mellom mars og august, og at modellene som kommer til Norge er produsert etter dette tidsrommet.