Fram til nå har bensinen du fyller på tanken vært en såkalt E5. Det betyr at den har hatt en innblanding av fem prosent bioetanol. Dette er et miljøvennlig drivstoff laget av rester fra dyr og planter. Det er såkalt karbonnøytralt, regnes ikke som fossilt drivstoff og bidrar ikke til klimaskadelige CO2-utslipp.
Nå øker innblandingen av bioetanol til ti prosent, og bensinen får betegnelsen E10. Tidligere har vi skrevet om at blant annet båtmotorer ikke tåler dette drivstoffet.
I tillegg har interesseorganisasjonen AMCAR har advart mot at flere hundre tusen eldre entusiastbiler kan få skader på motoren.
Nå går NAF ut og advarer mot at mange biler av årsmodell 2010 eller eldre heller ikke alltid tåler dette drivstoffet:
Tåler det ikke
- Etter hvert blir all bensin E10. Det erstatter det som hittil har vært 95 oktan E5. For de aller fleste motorer og biler går denne overgangen greit. Om du har en bensinbil fra 2011 eller nyere, er den godkjent for E10, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
- Utfordringen er biler fra 2010 eller eldre. Har du en slik bil bør du sjekke med forhandler om bilen tåler E10. Biler som er fra 2001 eller eldre, inkludert veteranbiler, bør ikke bruke E10. Det samme gjelder eldre påhengsmotorer. Veteranbiler og påhengsmotorer må bruke 98 oktan, som fortsatt er E5, sier Sødal.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger