Kan unngå millioner av kollisjoner

Ny teknologi kan redde livet til tusenvis av fotgjengere, viser amerikansk forskning. Volvo leder an.

BRÅSTOPP: Volvos automatiske bremsesystem for fotgjengere har sin pris, men kan være en livredder når uhellet først er ute. Nå viser en amerikansk rapport at det kan være mye å hente på å overføre deler av vei-overblikket bort fra føreren og over til bilen. Foto: Knut Moberg
BRÅSTOPP: Volvos automatiske bremsesystem for fotgjengere har sin pris, men kan være en livredder når uhellet først er ute. Nå viser en amerikansk rapport at det kan være mye å hente på å overføre deler av vei-overblikket bort fra føreren og over til bilen. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den mykeste trafikanten av dem alle - fotgjengeren - har verken kollisjonspute, støtfanger eller et betydelig frontparti å gjemme seg bak. Derfor er det ikke rare hastighetene som skal til før det går virkelig galt.

Så langt har såkalt smarte biler konsentrert seg om biler i umiddelbar nærhet. Systemene som skal forhindre frontkollisjon er i stand til å analysere trafikkbildet mens du kjører, før de gir en advarsel i form av for eksempel lyd og lys, og griper ikke føreren inn vil bremsene automatisk aktiveres.

Nå kommer også teknologien der fotgjengerne blir tatt hensyn til, og det kan gi dramatiske utslag på statistikken for ulykker og omkomne.

Millioner av kollisjoner

Ifølge det amerikanske forbrukernettstedet Consumerreports.org foreligger det nå en rapport fra det amerikanske forsikringsinstituttet for veisikkerhet (IIHS) som tallfester hvor stor betydning slike sikkerhetssystemer kan få.

IIHS forholder seg til amerikansk virkelighet, og mener at hele 1.2 millioner bilkollisjoner kunne vært unngått årlig i USA hvis bilsikkerhetssystemer var installert i amerikanske biler. Det tilsvarer 879 dødsfall hvert år (USA hadde i fjor hele 32.788 dødsfall i trafikken, mens Norge i 2009 hadde 212 trafikkrelaterte dødsfall).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer