På våte sommerveier, slik det blir i Sør- og Øst-Norge denne uka, kan det være direkte farlig å bruke feil dekk på bilen.
Dekket på bildet under har mønster som er skåret opp i små lameller som avslører at det er et piggfritt vinterdekk. De små lamellene skal gi best mulig grep på is og snø, samtidig som gummien i dekket er svært myk, men det er ikke egnet på føret som er på veiene denne uka.
For jo mer vann på veien, jo dårligere blir veigrepet. Bremselengden blir lang og faren for vannplaning svært stor.

Burde være forbudt
I en undersøkelse InFact har gjort for Continental, svarer over 22 prosent av bileierne at de kjører på slike dekk hele året. Det er ikke forbudt, men kan være direkte farlig, spesielt med mye vann på veien, advarer ekspertene.
– Over 30 prosent av mannlige bilførere svarer at de kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren. Dette er en utvikling vi ikke liker. Våre tester viser at å kjøre med disse dekkene om sommeren i verste fall kan være livsfarlig. Det burde være forbudt, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
Bremser dårlig
I den store sommerdekktesten som vi publiserte i april, hadde vi med et slitt sommerdekk og et slitt piggfritt vinterdekk – begge med 4 millimeter mønster og fullt lovlige – for å se hva de presterer på våte sommerveier sammenliknet med nye sommerdekk. Det var skremmende:
Bremsing på våt asfalt
Bremsing på våt asfalt | Hastighet når stopper |
Beste nye dekk | 0 km/t |
Dårligste nye dekk | 25 km/t |
Slitt (4 mm) sommerdekk | 35 km/t |
Slitt (4 mm) vinterdekk | 40 km/t |
Kilde: Sommerdekktesten 2023
– At det fire år gamle vinterdekket ville prestere dårlig, var vi forberedt på. At det skulle være så dårlig overrasket oss, sier testsjef Jukka Antilla i Test World, som har vært ansvarlig for de store dekktestene våre i 20år.
I bremsetesten på våt asfalt fra 80 km/t, brukte vinterdekket 31,7 meter på å stoppe. Det beste, nye sommerdekket, Continental PremiumContact 7, stoppet på 21,1 meter. Forskjellen høres kanskje ikke dramatisk ut, men testsjefen forklarer hva det betyr i praksis:

De dyreste tabben
Vannplaning enda verre
– Når bilen med de beste dekkene stopper for et barn som løper ut i veien, har bilen med de slitte vinterdekkene fortsatt 40 km/t når det smeller. I motorvei-hastighet vil bilen som kjører på disse dekkene ha 60 km/t når den smeller inn i bilen foran i køen som har stoppet, sier Antilla.

Når det gjelder evnen til å motstå vannplaning er situasjonen om mulig enda verre. Med så mye regn som er meldt de neste dagene, kan akkurat dette bli et mareritt for mange bilister i Sør-Norge.
Det beste nye dekket i testen, også Continental, beholder veigrepet fint opp til 84,0 kilometer i timen. Bilen med de slitte vinterdekkene mister veigrepet og begynner å flyte på vannet allerede i 69,3 kilometer i timen.
Flyter som en båt
Vannplaning på våt vei
Vannplaning 10 mm vann | Hastighet |
Beste nye dekk | 84,0 km/t |
Dårligste nye dekk | 79,5 km/t |
Slitt (4 mm) sommerdekk | 75,4 km/t |
Slitt (4 mm) vinterdekk | 69,3 km/t |
KIlde: Sommerdekktesten 2023
Bilen med de fire år gamle sommerdekkene klarer 75,4 kilometer i timen. Disse testene ble utført med bare 10 millimeter vann på asfalten.

Kan bli dyrt
– Vannplaning er farlig i alle situasjoner. Bilen begynner å flyte oppe på vannet og både styring og bremsing forsvinner. De blir som å kjøre en båt. Med de slitte vinterdekket er det umulig å kontrollere bilen i litt kritiske situasjoner. Til og med på en svingete landevei i helt normale hastigheter kan bilen plutselig miste alt grep når veien blir så våt, sier Antilla.
Konklusjonene underbygges av Statens väg- och transportforskningsinstitutt (VTI) i Sverige, som har laget en rapport om akkurat dette:
Mange dødsulykker
VTI studerte 800 biler som hadde vært involvert i dødsulykker mellom mai og september de ti siste åra. Konklusjonen er at én av seks biler – litt over 17 prosent – kjørte på vinterdekk.
Forskningsleder Mattias Hjort i VTI er overrasket over resultatet: – Det er mange flere biler med vinterdekk innblandet i alvorlige ulykker om sommeren enn det vi kunne forvente ut ifra hvor mange som kjører på slike dekk, sier han.
Det er med andre ord all grunn til å tenke seg om et par ganger før du leger i vei ut i uværet de neste dagene med piggfrie vinterdekk på bilen.