Sono Sion

- Kan være slutten

Den skulle kles og lades med solceller, bygges i Finland og bli svært billig. For godt til å være sant? Ja, det ser slik ut.

VI FEILET: Sono Sion skulle kles med 456 solceller som kunne gi en ekstra rekkevidde på opptil 25 mil i uka. Nå innrømmer selskapet at de har feilet. Foto: Sono Motors
VI FEILET: Sono Sion skulle kles med 456 solceller som kunne gi en ekstra rekkevidde på opptil 25 mil i uka. Nå innrømmer selskapet at de har feilet. Foto: Sono Motors Vis mer
Publisert

Vi har tidligere skrevet om tyske Sono Motors, som tok mål av seg til å revolusjonere elbil-verdenen med en elektrisk bil med 456 solceller integrert i karosseriet.

De skulle være i stand til å lade bilen med opptil 25 mil rekkevidde hver uke under optimale forhold. I de periodene solen ikke skinner, skulle bilen kunne lades fra det vanlige strømnettet.

REFLEKS: Her kan du se hvor synlig du er med refleks - og hvor vanskelig det er for sjåføren å se deg når du går uten. Video: Trygg Trafikk. Vis mer

Rekkevidden fra batteriet ble oppgitt til over 30 mil og prisen til rundt 250 000 kroner.

Så sent som i sommer ble den «produksjonsklare» bilen vist fra for media under en lansering i Tyskland.

Da ble det opplyst at Sono Sion, som bilen heter, skulle bygges hos Valmet i Finland og at 19 000 personer allerede hadde bestilt bilen.

- Vi har ikke lykkes

Nå viser det seg at bilen ikke var så produksjonsklar likevel. Investorene har gitt beskjed om at de vil stoppe utviklingen av bilen og kutte store deler av arbeidsstyrken.

250 000 KRONER: Med en pris på bare 250 000 kroner, skulle Sono Sion bli en av de rimeligste og mest effektive elbilene på markedet. Det var i hvert fall drømmen. Foto: Sono Motors
250 000 KRONER: Med en pris på bare 250 000 kroner, skulle Sono Sion bli en av de rimeligste og mest effektive elbilene på markedet. Det var i hvert fall drømmen. Foto: Sono Motors Vis mer

Ifølge svenske Vi Bilägare innrømmer Sono Motors-sjef Laurin Hahn at selskapet har mislyktes i jobben med å utvikle solcellebilen. På hjemmesiden til Sono er ordene «we failed», vi mislyktes, det første som møter oss:

- Vi har ikke lykkes i å skaffe nok penger til videre utvikling av Sion og dette kan være slutten på prosjektet. Vi har undervurdert kompleksiteten i å bygge bilen, sier Hahn.

På sin hjemmeside oppgir selskapet videre at det er den globale krisen med krigen i Ukraina, energikrisen, pandemien og den høye inflasjonen som har gitt investorene kalde føtter.

Siste håp

Det siste håpet nå for å få penger til videre utvikling, er at 3 500 av de 19 000 som har forhåndsbestilt bilen vil betale den fullt ut.

Kanskje ikke så enkelt å få til, når det er usikkert om den noen gang vil komme i produksjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer