Vi har tidligere skrevet om tyske Sono Motors, som tok mål av seg til å revolusjonere elbil-verdenen med en elektrisk bil med 456 solceller integrert i karosseriet.
De skulle være i stand til å lade bilen med opptil 25 mil rekkevidde hver uke under optimale forhold. I de periodene solen ikke skinner, skulle bilen kunne lades fra det vanlige strømnettet.
Rekkevidden fra batteriet ble oppgitt til over 30 mil og prisen til rundt 250 000 kroner.
Så sent som i sommer ble den «produksjonsklare» bilen vist fra for media under en lansering i Tyskland.
Da ble det opplyst at Sono Sion, som bilen heter, skulle bygges hos Valmet i Finland og at 19 000 personer allerede hadde bestilt bilen.
- Vi har ikke lykkes
Nå viser det seg at bilen ikke var så produksjonsklar likevel. Investorene har gitt beskjed om at de vil stoppe utviklingen av bilen og kutte store deler av arbeidsstyrken.

Ifølge svenske Vi Bilägare innrømmer Sono Motors-sjef Laurin Hahn at selskapet har mislyktes i jobben med å utvikle solcellebilen. På hjemmesiden til Sono er ordene «we failed», vi mislyktes, det første som møter oss:

Disse bilene går lengst i kulda
- Vi har ikke lykkes i å skaffe nok penger til videre utvikling av Sion og dette kan være slutten på prosjektet. Vi har undervurdert kompleksiteten i å bygge bilen, sier Hahn.
På sin hjemmeside oppgir selskapet videre at det er den globale krisen med krigen i Ukraina, energikrisen, pandemien og den høye inflasjonen som har gitt investorene kalde føtter.
Siste håp
Det siste håpet nå for å få penger til videre utvikling, er at 3 500 av de 19 000 som har forhåndsbestilt bilen vil betale den fullt ut.
Kanskje ikke så enkelt å få til, når det er usikkert om den noen gang vil komme i produksjon.