Vi har tidligere skrevet om tyske Sono Motors, som tok mål av seg til å revolusjonere elbil-verdenen med en elektrisk bil med 456 solceller integrert i karosseriet.
De skulle være i stand til å lade bilen med opptil 25 mil rekkevidde hver uke under optimale forhold. I de periodene solen ikke skinner, skulle bilen kunne lades fra det vanlige strømnettet.
Rekkevidden fra batteriet ble oppgitt til over 30 mil og prisen til rundt 250 000 kroner.
Så sent som i sommer ble den «produksjonsklare» bilen vist fra for media under en lansering i Tyskland.
Da ble det opplyst at Sono Sion, som bilen heter, skulle bygges hos Valmet i Finland og at 19 000 personer allerede hadde bestilt bilen.
- Vi har ikke lykkes
Nå viser det seg at bilen ikke var så produksjonsklar likevel. Investorene har gitt beskjed om at de vil stoppe utviklingen av bilen og kutte store deler av arbeidsstyrken.
Ifølge svenske Vi Bilägare innrømmer Sono Motors-sjef Laurin Hahn at selskapet har mislyktes i jobben med å utvikle solcellebilen. På hjemmesiden til Sono er ordene «we failed», vi mislyktes, det første som møter oss:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger