Kia har blitt sett på som et rimelig bilmerke - kanskje til og med som et billigmerke. Men nå har bilprodusenten fra Sør-Korea virkelig fått ting til å svinge.
Elbilene Soul EV og e-Niro og gode garantiordninger har blant annet bidratt til populariteten her til lands. I april gikk dessuten merket til topps i prestisjekåringen «Car of the Year», på det som skulle være bilmessa i New York.

Populære biler med mange feil
Av alle ting var dette for en bil som ikke er på det norske markedet. Den store SUV-en Kia Telluride er nemlig spikret sammen for å tilfredsstille det amerikanske markedet, hvor de ironisk nok kaller SUV-er i denne størrelsen for mellomstore.
«Norske biler» ruler
Men. Da er naturligvis ikke den bilen så interessant her på berget. Det er det de andre bilene i kåringen som er. På «World Car Awards» deles det nemlig ut priser i fem forskjellige klasser - «Årets luksusbil», «Årets sportsbil», «Årets urbane bil» og «Årets bildesign», i tillegg til den nevnte hovedkategorien.
Det er her de norskvennlige bilene stjeler overskriftene (du må sveipe til høyre, om du leser på mobil):
World Car Awards
Kategori | Vinner | 2. plass | 3. plass |
Årets bil | Kia Telluride | Mazda CX-30 | Mazda 3 |
Årets luksusbil | Porsche Taycan | Mercedes-Benz EQC | Porsche 911 |
Årets prestasjonsbil | Porsche Taycan | Porsche 718 Spyder/Cayman GT4 | Porsche 911 |
Årets urbane bil | Kia Soul EV | Mini Electric | Volkswagen T-Cross |
Årets bildesign | Mazda 3 | Peugeot 208 | Porsche Taycan |

For det første stikker den nye elektriske sportbilen Porsche Taycan, som tusenvis av nordmenn enten har siklet etter og/eller bestilt, av med to av fem priser - både i klassen for luksus og prestasjon (sportsbiler).

For det andre er det Kia, nok en gang, som stikker av med prisen for Årets urbane bil. Der er det elektriske Soul som kan sole seg i glansen. I tillegg ser vi både Mini Electric og Peugeot 208 (både elektrisk og fossildrevet) på topplistene i kategoriene.
Samtidig som markedet nå tilbyr stadig flere helelektriske biler, ser vi nå at de også blir anerkjent med gjeve priser rundt om i verden - også på en så ikke-norsk kåring som «World Car Awards».

Beste design
Til sist var det Mazda som stakk av med prisen for beste design. Som du kan se i bildelenken nedenfor, har japanerne fra Fuchu gjort helt spesielle designgrep med vinnerbilen, Mazda 3.

Kjempesmell
Designeren mener farger og fasong på Mazda 3 gjør at den skiller seg ut i historien. Det er i hvert fall vi enige i.
Mazda gjorde det meget sterkt i år, da de også noterte seg med andre- og tredjeplassen i hovedkategorien «World Car of the Year».
