Så langt i år har Toyota solgt nesten 12.000 nye personbiler her i landet, noe som ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) gir en markedsandel på hele 15,3 prosent. På merkestatistikkens andreplass finner vi Volkswagen, som har solgt nesten 11.200 personbiler og dermed oppnår en markedsandel på 14,2 prosent.
Til sammen har altså de to superpopulære bilmerkene hele 29,5 prosent av det norske personbilmarkedet. Det betyr at nesten én av tre norske nybilkjøpere valgte disse merkene, som forøvrig er de største Japan og Tyskland har fostret.
Les også: De mest populære bilene
Høyest markedsandel i 2007
Det er imidlertid ikke noe nytt at Toyota og Volkswagen dominerer norske bilsalg-statistikker. Vi har i dag sett nærmere på statistikken tilbake til år 2000 og tallene avslører at Toyota og Volkswagen i snitt har erobret hele 28,3 prosent av de norske personbilmarkedet de ti siste årene.
Aller høyest ble den samlede markedsandelen i 2007, da de to merkene oppnådde hele 31,2 prosent. "Dårligst" gikk det i 2003, da de måtte nøye seg med 26,6 prosent.
Men selv i 2003 var det altså mer enn én av fire nybilkunder som endte opp hos en Toyota- eller Volkswagen-forhandler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger