- Vi var tre kvinnelige journalister som i 2009 kikket på Årets Bil-juryen, som bestod av 45 personer. Ikke én av dem var kvinner. Derfor ble det bestemt å starte en Årets Bil-kåring for damer, for å gi kvinnelige bilister og kvinnelige bilkjøpere en stemme de ikke hadde fra før, forteller Sandy Myhre ivrig til Dinside.
Hun er administrerende direktør for de kvinnelige motorjournalistenes egne globale kåring. I dag består juryen av 33 kvinner fra 27 land.

Årets Bil for kvinner i 2017
Litt lenger ned i saken kan du se hvilke seks biler de kvinnelige journalistene har valgt ut til «Womené Car of the Year»-finalen blant 153 nominerte.
- Er det slik at damer og menn vurderer biler forskjellig?
- Når det kommer til å kjøpe bil, ja. Kvinner prioriterer annerledes. For eksempel er vi mer oppmerksomme på «verdi for pengene», sikkerhet, lagringsplass og adgang (for barn). Menn ser mer på status, mener Sandy Myhre.

«Women's Car of the Year»-kriterier
- Kjøreegenskaper
- Plass og komfort
- Tilkobling
- Sikkerhet
- Drivstofføkonomi
- Valuta for pengene
- Stil og design
Bilene må ha blitt lansert mellom 30. sept. 2017 og 16. okt. 2018.
Mangler norske damer
Til tross for at de nå har mange kvinner i juryen, er det fortsatt ingen fra Norge eller Skandinavia med i «Women´s Car of the Year».
Og som man også ser i internasjonale, europeiske og norske kåringer av Årets Bil, er det stor forskjell fra land til land - hvilke biler som slår an.
- Jeg skulle ønske vi hadde noen medlemmer fra Skandinavia. Om det finnes kvinnelige motorjournalister derfram som kunne bli en del av juryen, ville vi elsket det, utbryter Myhre engasjert.
SUV-dominert
Det er en kjennsgjerning at kvinnelige sjåfører ofte liker å sitte høyt i bilen. Det reflekterer også listen av finalister i denne konkurransen, da hele fem av seks finalekandidater er små eller store SUV-er.
Man - eller rettere sagt hun, i dette tilfellet - kan sitte høyt i både BMW X2, Jaguar E-Pace, Jaguar I-Pace, Porsche Cayenne og Årets Bil i Europa (kåret av menn) - Volvo XC40.
Dermed er det bare Peugeot 508 som ikke er en SUV. Den franske stasjonsvogna har likevel fått gode kritikker her hjemme.

Kjører du «dame»- eller «mannebil»?
Dobbel Jaguar - og elbil
Til tross for at pris er et viktig element blant damene, har de nominert flere biler i øvre prissegment. Blant de nominerte er det egentlig bare Peugeot, som merke, ikke vanligvis befinner seg i det øvre prissegmentet.

Dessuten utmerker Jaguar seg, som nevnt, med to SUV-er. Blant dem er elbilen I-Pace, som man nå kan se flere av på norske veier. Her hjemme får elbilen insentiver som gjør prisen relativt overkommelig for mange, selv om den likevel starter over 700.000 kroner.
- I-Pace gjorde det veldig godt blant våre jurymedlemmer. Når vinneren kåres vil vi også vite hvor den ender til slutt, sier Sandy Myhre hemmelighetsfullt.
Finalister «Women's Car of the Year»
BMW X2 |
Jaguar E-Pace |
Jaguar I-Pace |
Peugeot 508 |
Porsche Cayenne |
Volvo XC40 |