Karosseri

Til tross for kraftige motorer er CL meget drivstoffgjerrig. Karosseriet har mye av æren for dette på grunn av sin blanding av lettvektsmaterialer og sin lave Cw-verdi (luftmotstandskoeffisient) på 0,28. Aluminium, magnesium, plast og stål er hovedkomponentene som gjør at CL også blir ledende på karosseriutvikling.

Publisert

Hybrid karosseri

Panser, dører, skjermer bak og tak er laget i aluminium. Skjermene foran og bagasjelokk er laget i fiberarmert plast. Innsiden på dørene er laget i magnesium. Store vektbesparelser på karosseri, motor og chassi har resultert i en total vektbesparelse på 340kg i forhold til utgående modell – til tross for forbedret kollisjonssikkerhet.

Standard sikkerhetsutstyr i Mercedes CL inkluderer sidekollisjonsputer i dørene, kollisjonspute ved vinduene, beltestrammere med kraftbegrensning og tostegs kollisjonsputeaktivering som utløses i forhold til kraften i sammenstøtet. Kollisjonsputen på høyre forsete kobles automatisk ut ved montering av originalt barnesete.

Større kupé til tross for mindre utvendige mål

Kupeen til CL har blitt større til tross for at karosseriet er 72 mm kortere, 55 mm smalere og 54 mm lavere enn utgående modell. Akselavstanden har blitt redusert med 60 mm. I forsetene er plassen like god som i S-klassen unntatt takhøyden som er 20mm lavere i CL. Målt fra hofte til hofte fra forsete til baksete er lengden her økt med hele 790mm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer