Kia og Hyundai har i løpet av de siste årene blitt to egennavn med positiv schwung over seg. Fra å være kjent som sørkoreanske billigbiler, har de to søstermerkene sakte, men sikkert, vokst i anseelse her til lands - ikke minst takket være gode garantiordninger (les: sju år for alle Kia-biler) og attraktive elbilmodeller (les; Hyundai Ioniq og Kona og Kia Soul og e-Niro).

Ny storvei åpnet
Men det er nok også takket være undersøkelser som de J. D. Power gjør. I fjor gikk nemlig Kia og Hyundai til topps blant nybiler med færrest rapporterte feil (Initial Quality Study - IQS) i USA.
Den prestasjonen tangerer de i år - igjen. Vel og merke er luksusmerket Genesis - eid av det samme Hyundai Motor Group - helt på topp i undersøkelsen, som viser antall feil rapportert per hundre nybiler på det amerikanske markedet.
«16 av 18 modeller fra Hyundai Motor Group ender på topp tre i sine respektive segmenter. Disse bilene har en tendens til å gjøre det spesielt bra på områder som infotainment og andre elektroniske komponenter», skriver J. D. Power.


Nå må elbilene lage lyd
Flere feil for første gang
Det som kanskje er mer oppsiktsvekkende er at, ifølge J. D. Powers undersøkelse, nybilene i 2019 for første gang siden 2014 ikke har bedre kvalitet.
Tvert imot er det bilmerker som viser en negativ utvikling i antall feil, skriver J. D. Power i en pressemelding. Dessuten øker avstanden mellom de koreanske merkene og røkla som følger etter - se selv i den vedlagte illustrasjonen.
Selv om det fortsatt er infotainment som står for størsteparten av utfordringene for nye bileiere skal dette problemet være minkende og det mest forbedrede fra 2018 - blant annet er det færre problemer knyttet til gjenkjenning av stemme over blåtann. Dette er på den andre side en utfordring som fortsatt kan være større i Norge, hvor vi foretrekker å snakke norsk ...

Fra 1. juli ble disse bilene avgiftsfrie
Det som derimot er et økende problem, er ifølge undersøkelsen at problemer knyttet til førererassistent-systemene øker, da disse har blitt mer avanserte. For premiummerkene ble det notert 6,1 feil per hundre biler på dette feltet - opp fra fem. For de andre merkene endte tallet på 3,5 feil per hundre biler.
Europeiske biler gjør det dårlig
Dessuten markerer alle europeiske merker bak gjennomsnittet, på 93 feil per 100 biler. På disse bilene skal det hovedsakelig være infortainment og elektriske komponenter som er dårligst.

Volvo ender helt nede på 28. plass, av 32 bilmerker, med 114 feil per 100 biler. Det er faktisk to plasser bedre og åtte færre feil enn ved tilsvarende undersøkelse i fjor.
Likevel, Porsche 911 får den beste poengsummen av noen modeller for andre år på rad. Den VW-eide sportsbilen får en poengsum på 58/PP100, som betyr 58 feil per hundre biler.
Tidligere i år viste en annen undersøkelse fra den anerkjente kvalitetsmåleren at Toyota og Porsche har de mest pålitelige bilene.
# | Bilmerke | PP100 |
1 | Genesis | 63 |
2 | Kia | 70 |
3 | Hyundai | 71 |
4 | Ford | 83 |
5 | Lincoln | 84 |
6 | Chevrolet | 85 |
7 | Nissan | 86 |
8 | Dodge | 90 |
Lexus | 90 | |
Toyota | 90 | |
11 | Buick | 92 |
Gjennomsnitt | 93 | |
12 | GMC | 94 |
Mazda | 94 | |
Mercedes-Benz | 94 | |
15 | Porsche | 96 |
16 | Honda | 98 |
17 | Cadillac | 100 |
Jeep | 100 | |
19 | Infinity | 101 |
20 | BMW | 102 |
21 | Ram | 105 |
22 | Audi | 106 |
23 | Mini | 107 |
24 | Acura | 110 |
25 | Chrysler | 113 |
Subaru | 113 | |
Volkswagen | 113 | |
28 | Volvo | 114 |
29 | Alfa Romeo | 118 |
30 | Mitsubishi | 121 |
31 | Land Rover | 123 |
32 | Jaguar | 130 |
PS: Årets kvalitetsundersøkelse er basert på svar fra 76.256 bilkjøpere og -leasere av nye biler i 2019, etter 90 dages eierskap. Undersøkelsen består av 233 spørsmål til disse eierne/leaserne og ble foretatt fra februar til mai 2019.
Kilde: J. D. Power
