Test: Kia Sportage mildhybrid

Kias lett elektrifiserte folkesuv får oss til å gispe!

Fjerde generasjon Sportage er oppgradert og vi har kjørt den mest påkostede versjonen, med kraftig dieselmotor, åttetrinns automat og firehjulsdrift - samt et nytt 48-volts mildhybridsystem.

MASSIVT: Det er ingenting fremtidsrettet eller flashy med førermiljøet i Sportage i 2019 - det fremstår heller som ganske traust. Men det gir et solid og velbygget inntrykk, materialkvaliteten er betryggende - her er verken mer eller mindre hardplast enn hos konkurrentene - og oversikten grei. Her har men heller ikke overdrevet bortrasjonaliseringen av knapper, som man konstaterer hos enkelte. Foto: Knut Moberg
MASSIVT: Det er ingenting fremtidsrettet eller flashy med førermiljøet i Sportage i 2019 - det fremstår heller som ganske traust. Men det gir et solid og velbygget inntrykk, materialkvaliteten er betryggende - her er verken mer eller mindre hardplast enn hos konkurrentene - og oversikten grei. Her har men heller ikke overdrevet bortrasjonaliseringen av knapper, som man konstaterer hos enkelte. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kia gjorde seg bemerket da de lanserte tredje generasjon av folkesuven Sportage i 2010. Fra å være en rustikk, billig og ganske kjip pseudo-terrengbil, i de to første generasjonene, var den blitt en voksen, attraktivt designet og rekord-sikker mellomklasse-SUV - ja, den slo til og med Volvo XC60 på sikkerhetsscore i Euro NCAP.

Helt siden da er produktet bare blitt foredlet. Fjerde generasjon Kia Sportage ble først vist høsten 2015. Allerede i januar 2016 testkjørte vi den for første gang og konstaterte at koreanerne nok en gang hadde foretatt et kraftig løft i forhold til forgjengeren, selv om den i fasong og dimensjoner virket ganske lik.

Oppgradert Sportage

Dette betyr at bilen allerede har nådd cirka halvveis i sin livssyklus, og har fått en lettere oppgradering. Denne er ikke av typen man ser umiddelbart, men det er tatt noen grep for å gjøre bilen mer konkurransedyktig, i et SUV-segment som gjennomgår en rivende utvikling.

Vår testbil er denne gangen en 2.0 CRDi, i den toppspesifiserte versjonen GT Line med dieselmotoren på 185 hestekrefter, kombinert med et nytt 48-volts mild-hybridsystem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer