Dette er en kinesisk bil. Den heter Buick Riviera.
Se bildene av luksuskupéen her!
Vi forenkler riktignok litt. Bilen er utviklet av et kinesisk selskap, men General Motors står bak, og benyttet seg i fjor av Shanghais store bilutstilling for å posisjonere Buick som en verdifull merkevare i det asiatiske markedet, i samarbeid med SAIC. Nå presenteres bilen for det amerikanske publikum, i anledning NAIAS, den store bilmessen i Detroit.
Yuan-glis?
Den opprinnelige Buick Riviera var hva som på den tiden ble betegnet som et "dollarglis". De færreste forstår uttrykket idag, men frem til og med 1960-tallet var de svære amerikanske bilene selve symbolet på USAs bekreftede status som supermakt etter 2. verdenskrig.
Stolte Riviera
Fra 1963 til 1999 ble det produsert ni generasjoner og 1,1 millioner av GMs luksuskupé Buick Riviera, som mange nok først og fremst forbinder med den gedigne, 5,60 meter lange todørs-klassikeren fra rett før oljekrisen i 1973.
Flerkulturell
Den nye Riviera, som ble vist på bilutstillingen i Shanghai, ble avduket i fellesskap av General Motors-sjef Rick Wagoner og Hu Maoyuan, toppsjefen i SAIC (Shanghai Automotive Corporation).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger