Kina-bilene: Nå blir det alvor

I april har det rent inn med nyheter fra kinesisk bilindustri. Det har delvis sammenheng med bilutstillingen i Shanghai, men kommer nok ikke til å stoppe der.

Publisert
Sist oppdatert

Det kinesiske bilmarkedet vokser for tiden langsommere enn hva som var tilfellet inntil nylig. Men potensialet for fremtidig vekst er enormt. I dag selges det ca. 2,5 millioner biler på et år i Kina, vekstraten på 20% som konstateres for tiden regnes som svak. Dermed blir det press på prisene, og kinesiske produsenter reagerer raskt. Dette skjer samtidig som de vil ut på verdensmarkedet for å få mer volum på salg og produksjon.

Mange om beinet

Det mest omtalte kinesiske bilmerket den siste tiden har vært Chery. Ikke bare fordi det er mulig å uttale, men fremfor alt fordi de forbereder en offensiv mot det amerikanske markedet, noe som har avstedkommet en gryende nervøsitet der borte. Chery har også tatt kontakter for distribusjon her i Europa. Og bak Chery står det en mengde andre produsenter som også har ambisjoner. Det er tvilsomt om alle har midlene som skal til for å realisere dem, men noen har det nok. Vi har tatt en titt på noen av de som har fått omtale den siste tiden.

"Ligger og lurer"?

Kineserne er så heldige at verdens etablerte bilprodusenter flokker seg rundt det kinesiske markedet i håp om å være med oppover vekstkurvene. Dermed inngår de lokale partnerskap og får forberedelsene av infrastruktur i sving. Kineserne er lærenemme og har forretningssans. De har også alle forutsetninger for å bli konkurransedyktige, ikke bare på pris, men også på produkt. Kommunikasjon og distribusjonsstrategi kan så følge i kjølvannet med utgangspunkt i de inngåtte partnerskap.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.