Kina varsler storsatsing på elbiler

Den kinesiske industriministeren vil at 25 prosent av de nye bilene som selges i landet i 2025 skal være elektriske eller hybrider.

KINA SATSER STORT: Kina ønsker storsatsing på elbiler: Industridepartementet ønsker at hver fjerde nye bil som selges i landet, enten skal være hybrid eller helelektrisk. Vi står også foran en storsatsing på kinesiske elbiler til Norge: Byton blir kanskje den mest luksuriøse elbilen fra Kina. Over 11.000 nordmenn står allerede på venteliste. Foto: Byton.
KINA SATSER STORT: Kina ønsker storsatsing på elbiler: Industridepartementet ønsker at hver fjerde nye bil som selges i landet, enten skal være hybrid eller helelektrisk. Vi står også foran en storsatsing på kinesiske elbiler til Norge: Byton blir kanskje den mest luksuriøse elbilen fra Kina. Over 11.000 nordmenn står allerede på venteliste. Foto: Byton. Vis mer
Publisert

Industridepartementet la tirsdag fram et forslag til en plan for satsing på helelektriske biler og hybridbiler.

I den står det at Kina bør sikre at hver fjerde nye bil som selges i landet, enten skal være hybrid eller helelektrisk.

I 2018 ble det solgt 28,1 millioner biler i Kina. Av dem var 1,3 millioner elektriske, ifølge Reuters.

Altså var 4,6 prosent av bilene som ble solgt i Kina i 2018, elektriske.

Det var en økning på 62 prosent fra 2017, ifølge nyhetsbyrået.

Byton M-Byte Frankfurt IAA 2019 Vis mer

Ønsker elbilkvoter

Årsaken er delvis at landet skal nå målene for lavere luftforurensing og delvis at Kina ønsker å bli mindre avhengig av importert olje.

Forslaget ble lagt fram tirsdag 3. desember. Høringsfristen er mandag 9. desember.

Kinesiske myndigheter har tidligere uttalt at de ønsker å innføre elbilkvoter for landets bilprodusenter.

Kutt i subsidier til bilindustrien har ført til et kraftig fall i salget av nye biler de siste månedene. Dette rammer også salget av elbiler. Ifølge Reuters var salget av elbiler 45,6 prosent lavere i oktober enn det var i oktober 2018.

Satser på hydrogenbiler og ny batteriteknologi

Kina planlegger også å satse videre på ny batteriteknologi, forbedre infrastrukturen for hydrogenbilproduksjon og førerløse biler.

Forslaget fra industridepartementet sier ingenting om hvorvidt landet ligger an til å nå målet om 25 prosent elektriske biler og hybridbiler.

Som Dinside tidligere har skrevet, støtter kinesiske myndigheter elbil-produsentene med store summer. Det gjør de både for å få mange elbiler på veiene i Kina og dermed redusere forurensingen fra veitrafikken, men også for å gjøre kinesisk bilindustri konkurransedyktig i Europa.

I år kommer det til å være rundt 230 elbil-modeller fra 78 produsenter i salg i Kina.

Kappløpet mot en elektrifisert bilverden startet omtrent samtidig i Kina og Europa, som betyr at de kinesiske elbilene bygges med like mye erfaring som de tyske eller franske.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer