Kineserne er allerede beryktet for kopiering av alt fra Rolex-klokker til CD- og DVD-plater. Men det stopper ikke der. Stadig flere bilfabrikanter hevder nå at kinesiske bilprodusenter rett og slett kopierer deres bilmodeller. General Motors har klaget til kinesiske myndigheter over det de mener er ren plagiering av Daewoo-modeller, mens Volkswagen mener at Polo er utsatt for kopiering. Toyota irriterer seg over at Kinas største private bilprodusent, Geely Holding Group, i sin markedsdøring hevder at de bruker Toyota-teknologi. Det er nå tre år siden Geely sluttet å kjøpe deler fra Toyota.
Ren CR-V-kopi
Men det foreløpig mest slående eksempelet er Laibao S-RV, som ble lansert i oktober 2003. Laibao S-RV produseres av Hebei Shuanghuan Auto og er en ren kopi av Honda C-RV. Honda bestemte seg allerede i november 2003 for å saksøke Heibei, men dette ser ikke ut til å ha skremt kinesiske bilprodusenter. Nå viser det seg nemlig at to andre kinesiske bilprodusenter har startet produksjon av C-RV-kopier.
En tredel av prisen
Mens en Honda CR-V koster rundt 255.000 kroner i Kina, koster Laibao SR-V mellom 82.000 og 108.000 kroner. Dermed blir det svært vanskelig for Honda å konkurrere. Honda har imidlertid en høyere status enn Laibao, noe som resulterer i at mange SR-V-kunder fjerner Laibao-emblemene og erstatter disse med Honda-emblemer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger