Stedet er Wagenhalle i Stuttgart, og anledningen er arrangementet Driven by EQ, der Mercedes viser frem resultatet av første etappe i sin nye elektrifiseringsstrategi.
Vi fikk allerede en forsmak på sensommeren, da Daimler-konsernet avduket sin første elektriske SUV, EQC 400, i Stockholm. Denne sto for øvrig også utenfor Wagenhalle, sammen med en rekke andre elektrifiserte modeller, fra Smart ForTwo og ForFour til den nye Mercedes-Benz S 560 e.
Vi fikk anledning til å prøvekjøre flere av de ladbare nyhetene, deriblant den aller første brenselcelle-hybriden (hydrogen/batteri-ladbar hybrid), som vi kommer tilbake til i en egen artikkel.

Allerede i Stockholm hadde toppsjefen i Daimler AG, Dieter Zetsche, annonsert at konsernet de neste årene skal investere godt over hundre milliarder kroner i elektrifisering hvorav ti milliarder i egen batteriproduksjon. En ny produksjonseenhet i USA ble for øvrig annonsert i anledning produksjonsstart av den helt nye luksus-SUV-en GLE, som for første gang tilbys med tre seterader, nylig.
48-voltssystem

Britisk luksus for den nye tid
Elektrifiseringen skal gjelde samtlige modeller fra Mercedes innen 2022 og inkluderer en såkalt lett hybridløsning basert på et 48-voltssystem med elektrisk startmotor/generator som, avhengig av versjonene, er integrert eller reim-drevet.
Denne løsningen kaller Mercedes «EQ Boost». Den gir jevnere kraftutvikling fra motoren, kan bidra med ekstra effekt ved kraftig akselerasjon, og regenererer energi ved retardasjon.
Audi har allerede hatt et slikt system på markedet en tid - vi testet det første gang i Audi SQ7 TDI.

Neste nivå er de ladbare hybridene, som Mercedes nå kaller generasjon 3. Her finner vi også den ladbare hydrogen-hybriden. Batterielektriske biler skal det også satses mer på og først ut er, etter de elektriske smart-modellene, den allerede omtalte EQC og den skal følges av flere elbiler frem til 2022, lover Mercedes.
Totalt er det planlagt mer enn 130 ulike elektrifiserte modellvarianter i det fremtidige modellspekteret til Mercedes.
Langt unna norske ambisjoner

Så ubetydelige er Norge i bilverden
I 2025 har norske myndigheter som mål at det kun skal selge utslippsfrie (les: Batteri- eller hydrogen-elektriske), biler her i landet.
Mercedes-Benz på sin side estimerer at de ikke vil selge mer enn mellom 15 og 25 prosent rene elbiler det året - avhengig av kundeadferd, offentlige incentiver og utvikling av infrastruktur. Men det må selvsagt tas i betraktning at Daimler AG er en aktør på det globale markedet og at de norske forholdene er rimelig spesielle i global sammenheng.

Livssyklus-analyse
Mercedes understreker at det ligger en grundig LCA (Life Cycle Assessment), til grunn for alle investeringsbeslutningene innenfor elektrifiseringsstrategien. Dette betyr ifølge produsenten at det er regnet ut at det reduserte karbonavtrykket under bilenes levetid mer enn veier opp for de høyere utslippene under produksjon, inkludert av batteriene.
Det ble ikke presisert hva slags hypoteser man opererte med når det gjelder førernes adferd, men det opereres med ulike scenarier i så måte. I det beste av dem vil reduksjonen ifølge Mercedes-ingeniørene utgjøre 45 prosent av de totale utslippene.

Bilavgiftene: - Null nå, men du får smellen neste år
3. generasjon ladbare
Under teknologidagene i Stuttgart hadde vi muligheten til å prøve utvalgte modeller. Felles for dem er at de har krefter i overflod og oppleves svært komfortable, med forbilledlig lavt støynivå. Utenom de elektriske smart-modellene, ForTwo og ForFour, som vi har kjørt tidligere, sto nye EQC utstilt, men var ikke tilgjengelig for prøvkjøring. Vårt fokus denne gangen var på de nye ladbare hybridene.
Skjerpingen av utslippskrav i Europa har medført en satsing på økt rekkevidde på bare strøm og tilpasning til de nye målemetodene for utslipp etter WLTP-standarden.
Elmotor i transmisjonsenheten
I denne omgang presenterer Mercedes den nye hybridløsningen i C-, E- og S-klasse. Disse vil bli etterfulgt av SUV-modellene. Løsningen er skalerbar takket være hybridtransmisjonen ved navn 9G-tronic - med ni trinn som navnet indikerer - og elmotor integrert via en clutch, som gir det vi opplevde som sømløs veksling mellom drift med forbrenningsmotor, elmotor eller en kombinasjon.
Den elektriske drivenheten kombinert med transmisjonen er dermed svært kompakt - faktisk bare 10,8 centimeter lengre enn den vanlige 9G-tronic-girkassen.

I Norge vil i denne omgang særlig C-klasse og E-klasse ha potensial i markedet. Nytt er at begge, også som ladbar hybrid nå tilbys som stasjonsvogn. Som tidligere spiser batteripakken en del bagasjeromsvolum, men E-klasse stasjonsvogn har fortsatt en anselig lastekapasitet på godt over 500 liter.
Fordeler med diesel

Testet: Audi Q7 i ladbar utgave
Stikk imot det som er trendene ellers i markedet - unntaket er Audi med Q7 , satser Mercedes-Benz også friskt på diesel i kombinasjon med batterielektrisk drift. Den nye drivlinjen er plassert i tilsammen fire varianter: C-klasse og E-klasse både som sedan og stasjonsvogn.
De har henholdsvis fått benevnelsene C 300 de og E 300 de. En testrunde med E-klasseversjonen som sedan ga et veldig godt inntrykk og at elektrifiseringen er effektiv, merkes godt. Fra 194 hester fra dieselmotoren blir total ytelse inkludert elektrisk kraft 306, og det dreier seg om en godt utnyttbar effekt, som går rett til bakhjulene.
- Svært ren dieselmotor
Mercedes-Benz hevder selv at den relativt ferske OM 654-motoren på 1950 ccm er svært ren i seg selv, med all den nyeste renseteknologien som skal begrense maksimalt utslipp av partikler og nitrogenoksider, som er det mest skadelige i lokalmiljøet.
Fra et klimaperspektiv er dieselmotor uansett å foretrekke fremfor bensin, da forbruket og dermed CO2-utslippene er lavere enn i tilsvarende modell med bensinmotor.
Imponerende trekkraft

Dreiemomentet er - som i samtlige av de nye ladbare hybridene - hele 700 newtonmeter og mye av det er tilgjengelig fra start, hvilket muliggjør noen heftige rivstarter ved lyskryssene. Med denslags kjørestil kan man selvsagt glemme det oppgitte forbruket på 0,16 liter per mil.
Som tidligere, forutsetter et så lavt forbruk at man overveiende kjører på strøm i hverdagen og unntaksvis bruker bilen på langtur. Mercedes forsikrer likevel at selv etter at batteriet er tømt, vil forbruket være lavere enn på tilsvarende bil med forbrenningsmotor på grunn av regenereringen av energi.
Mer enn doblet kapasitet

TEST: Mercedes-Benz C 350 Plug in Hybrid
Men batterikapasiteten på 13,5 kWt - opp fra 6,4 i utgåtte C 350 Plug-in hybrid - skal kunne gi en rekkevidde på strøm på opptil 57 kilometer i C-klassen (52 kilometer i E 300 de stasjonsvogn). Vi hadde ikke ambisjoner om å teste dette på realistisk måte i og med at vi skulle innom flere ulike modeller og drivlinjer i tillegg til samtaler med de tekniske ekspertene til Mercedes, men vi lå an til å klare over 35 kilometer reell rekkevidde til tross for en tidvis aktiv kjørestil.
Kjørecomputeren holder oversikt over hvor mye av fremdriften som foregår på bare strøm og hvor mye forbrenningsmotoren slår inn.
Vi vil tro det kan være mulig å nærme seg de oppgitte verdiene med svært økonomisk kjøring.
Utslippsfritt lokalt
Med tanke på mulige kjøreforbud for fossilbiler i enkelte bysoner i fremtiden, arbeides det også med fremtidige muligheter for såkalt geofencing, eller programmerte grenser i navigasjonssystemet som gjør det mulig å definere hvilke soner man skal kjøre på bare strøm i.

Av praktiske hensyn kan det noteres at batteripakken fortsatt riktignok reduserer bagasjerommets størrelse, men faktisk ikke mer enn tidligere.
Takket være forbedret teknologi har man faktisk klart å pakke den dobbelte kapasiteten i omtrent samme volum som tidligere.
Cellekjemien, som tidligere var av typen litium-jernfosfat, er nå litium-nikkel-kobolt og det har gitt en økning i cellekapasitet fra 22 amperetimer (Ah), til 37 i de nye batteriene.
Kan trekke tilhenger
God nyhet, spesielt for nordmenn, som er internasjonalt kjent som tilhengerfanatikere: De nye ladbare Mercedesene kan fint trekke henger - 1.800 kilo for C-klassen og 2100 kilo for E-klasse.
De nye ladbare hybridene fra Mercedes kommer på markedet i løpet av 2019. Vi kommer tilbake med mer presis informasjon angående priser og spesifikasjoner når den tid nærmer seg - og avgiftene for neste år er endelig behandlet og vedtatt i statsbudsjettet som vil gjelde fra 1. januar.
Tekniske data - nye hybridmodeller:
Tallene i parentes gjelder stasjonsvognutgaven.
C 300 de | E 300 e | E 300 de | S 560 e | |
Forbrenningsmotor (FM): | R4 diesel | R4 bensin | R4 diesel | V6 bensin |
Slagvolum: | 1950 ccm | 1991 ccm | 1950 ccm | 2996 ccm |
FM - Effekt v. o/min: | 194 hk / 3800 | 211 / 5500 | 194 at 3800 | 367 hk / 5500-6000 |
FM - Moment v. o/min: | 400 / 1600-2800 | 350 / 1200-4000 | 400 / 1600-2800 | 500 / 1800-4500 |
Elmotor - effekt: | 122 hk | 122 hk | 122 hk | 122 hk |
Effekt - totalt: | 306 hk | 320 hk | 306 hk | 476 hk |
Moment - totalt: | 700 Nm | 700 Nm | 700 Nm | 700 Nm |
0-100 km/t: | 5,6 (5,7) sek. | 5,7 sek. | 5,9 sek. | 5,0 sek. |
Toppfart: | 250 km/t | 250 km/t | 250 km/t | 250 km/t |
Toppfart - elektrisk: | over 130 km/t | over 130 km/t | over 130 km/t | over 130 km/t |
Forbruk, blandet kjøring: | 0,14 - 0,16 l/mil | 0,2 l/mil | 0,16 l/mil | 0,25 - 0,26 l/mil |
CO2-utslipp - blandet kjøring: | 42-38 (42-39) g/km | 45 g/km | 44-41 g/km | 59-57 g/km |
Batterikapasitet: | 13,5 kWt | 13,5 kWt | 13,5 kWt | 13,5 kWt |
Strømforbruk - blandet kjøring: | 18,7 (19,1) kWt/100 km | 14,5 kWt/100 km | 18,7 (19,7) kWt/100 km | 20,2-20,0 kWt/100 km |
Rekkevidde på strøm: | opptil 57 (56 km) | opptil 50 km | opptil 54 (52) | opptil 50 |

Første el-SUV fra Mercedes Benz vist fram - sjekk bildene
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her