Det europeiske bilsalget har sett røde tall i hele 2020. De har imidlertid ikke vært blodrøde - ikke før coronaviruset gjorde seg skikkelig bemerket.
Over én million ansatte har blitt direkte påvirket i bilbransjen, mens over to millioner biler ikke har blitt produsert, på grunn av covid-19.

Nå skal de stanse råkjørerne
I mars ble det kun registrert 598.393 nye biler i EU og EFTA (Norge, Island, Sveits og Liechtenstein), mot 1.264.569 året før. Det er et stup på hele 52,7 prosent, skal vi tro tallene fra De Europeiske Bilprodusentenes Forening (ACEA). Totalt for første kvartal (januar-mars) er fallet på 25,6 prosent.
85 prosent nedgang
Tallene er ekstreme, til tross for at det bare er halve mars som er fullt påvirket, skal vi tro organisasjonen. Det var nemlig først i midten av måneden at de fleste bilforhandlerne stengte dørene, som følge av virusutbruddet.

Bilkjøringen som kan gi fengsel
De norske tallene ser du litt lenger ned i artikkelen.
Ikke overraskende er det Italia som har fått merke det hardest. Fra å ha solgt 194.302 nye biler i mars i fjor, endte årets måned på 28.326 eksemplarer - en nedgang på 85,4 prosent.
Ekstremt var fallet også i Frankrike og Spania, hvor registreringene falt med henholdsvis 72,2 og 69,3 prosent i mars. Tyskland merket et noe mindre ekstrem fall enn de andre store markedene, men registreringene gikk likevel ned med 37,7 prosent.
Bilsalget i EU
2020 | 2019 | Endring | |
januar | 956.779 | 1.034.407 | -7,5% |
februar | 957052 | 1.033.608 | -7,4% |
mars | 567.308 | 1.264.569 | -55,1% |
Bilsalget i EFTA
2020 | 2019 | Endring | |
januar | 29.058 | 30.782 | -5,6% |
februar | 30.148 | 34.082 | -11,5% |
mars | 31.085 | 48.407 | -35,8% |
Kilde: ACEA
EFTA og Norge redder dagen
Det er kun ett land i Europa som har prestert å selge flere biler i mars i år, enn samme måned i fjor. Unntaket fra regelen heter Island, hvor de har solgt fire (!) flere biler i år, sammenlignet med 2019 (1.074/1.078). Her er imidlertid tallet så lavt, at variasjonene fra måned til måned er mindre til å stole på enn større markeder.

Nytt bilmerke til Norge
Som ACEA-statistikken over også viser, er EFTA-landene - inkludert Norge - med på å pynte litt på tallene. Her på berget opplevde vi enn nedgang på 32,2 prosent i nybilregistreringene i mars.
Men som Dinside presenterte tidligere denne uka, sliter et populært merke som Tesla veldig med lave registreringstall i starten av 2020.
Vi kan nok vente oss fortsatt «knallrøde» tall for april, når de kommer om en knapp måned.
Det norske bilsalget
2020 | 2019 | Endring | |
januar | 9.561 | 9.004 | +6,2% |
februar | 10.346 | 11.106 | -6,8% |
mars | 12.451 | 18.375 | -32,2% |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Bilproduksjon påvirket av corona-viruset
Land | Ansatte påvirket | Produksjonstap |
Belgia | 30.000 | 30.306 |
Finland | 4.500 | 16.327 |
Frankrike | 90.000 | 272.432 |
Italia | 69.382 | 124.524 |
Kroatia | 700 | - |
Nederland | 13.500 | 26.986 |
Polen | 17.284 | 45.380 |
Portugal | 20.000 | 33.019 |
Romania | 20.000 | 68.673 |
Slovakia | 20.000 | 100.673 |
Slovenia | 2.890 | 19.399 |
Spania | 60.000 | 379.012 |
Sverige | 67.000 | 23.027 |
Tsjekkia | 45.000 | 143.981 |
Tyskland | 568.518 | 553.767 |
Ungarn | 30.000 | 47.317 |
Østerrike | 14.307 | 16.865 |
Storbritannia | 65.455 | 167.144 |
Totalt (EU + UK) | 1.138.536 | 2.068.832 |
Kilde: ACEA
