Bilsalg

Kjøper de dyre elbilene

Norske bilkjøpere vil ikke ha de billige elbilene. De mest populære har nå en startpris på en halv million kroner eller mer.

STORT UTVALG: Rundt 60 elbil-modeller – både rimelige og dyre – er til salgs i Norge nå. De aller mest populære er det som koster fra 500 000 kroner og oppover. Foto: Rune Korsvoll
STORT UTVALG: Rundt 60 elbil-modeller – både rimelige og dyre – er til salgs i Norge nå. De aller mest populære er det som koster fra 500 000 kroner og oppover. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sammenliknet med i fjor, har salget av nye biler stupt. Ved utgangen av august var det registrert 88 116 nye personbiler i Norge, mot nesten 111 000 i den samme perioden i fjor. Årsaken til nedgangen er neppe at nordmenn ikke har lyst på ny bil. Ventelistene på nye elektriske biler er lange.

Ettervirkninger av pandemien samt krigen i Ukraina, gjør at bilprodusentene mangler nødvendige deler og derfor har problemer med å levere de bilene som nordmenn vil ha.

Pandemi og krig

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), er klar på at dette er noe av årsaken til at salget har gått såpass kraftig ned i år:

- Fjoråret ga oss ny rekord med over 172 000 nye personbiler. Få tror at vi kommer i nærheten av dette i år. Pandemi og krig gir fortsatt store utfordringer for bilbransjen. Mange forhandlere får ikke det antall nye biler som de kunne ha levert til kunder som står på venteliste, sier Thorsen.

Dyre biler på topp

At det stort sett bare er elektriske biler norske kjøpere vil ha om dagen, er ingen stor overraskelse. Vi har plukket ut de 15 mest solgte bilene hittil i år. Bortsett fra Toyota RAV4 på en 11. plass, inneholder listen bare elbiler.

VW SLÅR TESLA: I august var VW det klart mest solgte bilmerket med 10 202 biler. Tesla på andre plass har solgt 8 956 biler. I tillegg har VW-konsernet både Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Audi e-tron blant de sju mest solgte bilene i Norge så langt i år. Foto: Rune Korsvoll
VW SLÅR TESLA: I august var VW det klart mest solgte bilmerket med 10 202 biler. Tesla på andre plass har solgt 8 956 biler. I tillegg har VW-konsernet både Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Audi e-tron blant de sju mest solgte bilene i Norge så langt i år. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

På toppen troner Tesla Model Y, fulgt av Volkswagen ID. 4 GTX, Skoda Enyaq og BMW iX. Det litt spesielle er at alle disse har en startpris på over 500 000 kroner. Det har også de fleste av de 15 andre bilene på listen.

«Ingen» vil ha de billige

Audi Q4 e-tron, som har en startpris på 421 000 kroner, kan se rimelig ut på papiret. Denne utgaven med det minste batteriet, en rekkevidde på 330 kilometer og bakhjulsdrift er det imidlertid nesten ingen som kjøper. Ifølge forhandlere vi har snakket med, koster de fleste Q4 e-tron de selger over 600 000 kroner.

Sånn er det også med Polestar 2. Den har en startpris på 375 000 kroner, men de fleste bilene selges med firehjulstrekk og et stort batteri som gir en rekkevidde på 470 kilometer. Da er også denne bilen fort oppe i nesten 500 000 kroner før den er klar for veien.

Stor utvalg av billige

Selv om utvalget av elektriske biler i prisklassen rundt 300 000 kroner er stort, mange med kort leveringstid i tillegg, er det ikke disse norske kjøpere først og fremst vil ha. Vi må helt ned til Hyundai Kona Electric på 13. plass og Nissan Leaf på 14. før vi finner de billige elbilene på listen.

OVERRASKER STORT: Nye BMW iX er en av årets store overraskelser. Så langt i år er denne store, dyre bilen den fjerde mest solgte i Norge. Foto: BMW
OVERRASKER STORT: Nye BMW iX er en av årets store overraskelser. Så langt i år er denne store, dyre bilen den fjerde mest solgte i Norge. Foto: BMW Vis mer

Hva som skjer med bilsalget resten av året er usikkert. Vil nedgangen i bilsalget fortsette, eller vil det ta seg opp fram mot nyttår? Vil økte renter og kraftig stigende priser på strøm og matvarer før til at folk velger billigere elbiler? Eller vil vi fortsatt kjøpe de dyre bilene?

Moms-rush på dyre elbiler?

De store bilprodusentene er godt kjent med at norske myndighetene innfører moms på elbiler over 500 000 kroner fra nyttår.

Solberg Thorsen i OFV tror det kan komme overraskelser:

- Det kan hende at Norge blir tilgodesett med en større utlevering av elektriske biler mot slutten av året, kanskje særlig av de dyrere bilene. Svaret på det får vi ikke ennå, sier OFV-sjefen.

DE MEST SOLGTE BILENE I NORGE HITTIL I ÅR

PlassModellAnt. solgtRekkevidde kmPris fra kr
1.Tesla Model Y6510533572 390,-
2.Volkswagen ID.4 GTX4786495505 900,-
3.Skoda Enyaq4135522515 000,-
4.BMW iX3292425682 000,-
5.Hyundai Ioniq 53002500499 000,-
6.Audi Q4 e-tron2870335421 000,-
7.Audi e-tron2551311581 000,-
8.Ford Mustang Mach-E2444440477 000,-
9.Tesla Model 32432602517 390,-
10.Polestar 22432420375 000,-
11.Toyota Rav42334ikke elbil469 000,-
12.Volvo XC401987421470 000,-
13.Hyundai Koma Electric1798305316 000,-
14.Nissan Leaf1765270230 000,-
15.VW ID.41658529439 000,-

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer